Nu kommer ett lass teoretiskt snömos igen. Varning utfärdad.
Vi verkar vara inne på att det kan bli mycket mål och/eller skrälla lite här och var imorgon.
Om vi tror på ett eller flera skrällbetonade resultat men har svårt att välja var de ska komma så
skulle vi kunna testa en variant av utdelningsreducering, d v s endast spela på relativt lågt streckade kombinationer med relativt höga odds för att få med en bred ram.
Vi skulle kunna göra typ såhär:
Välja en löjligt bred ram för att försöka fånga upp alla ev skrällar, t ex:
Elfsborg-Helsingborg 0,1,2,3,4,5-0,1,2
Gefle-Sundsvall 0,1,2-1,2,3
Norrköping-Hammarby 2,3,4-0,1,2
Örebro-Åtvidaberg 1,2,3,4-0,1,2
17496 rader.
Detta reduceras ner m h a följande:
- Minst 1 och max 3 U-tips sitter.
- Max 17 mål totalt i omgången.
- Minst ett och max fem lag slutar på exakt 1 mål.
- Minst ett av följande villkor måste sitta: (I) Minst 2 lag slutar på exakt 0 mål (II) Minst 2 lag slutar på exakt 1 mål.
- Antal mest streckade tecken som sitter: max 4.
Skattad sannolikhet att samtliga krav sitter: 70%
12203 rader kvar.
Vi väljer sen ett lämpligt intervall för streckprocentsumman* och hoppas på en lagom dos skrällresultat.
Intervall 150-180 skulle exempelvis ge oss ca 2250 rader kvar.
(Just intervallet 150-180 betyder ju att vi siktar på ännu lite mer skrällbetonade resultat än i omgången vi missade förra veckan. Intervallet 170-190 är ett lite mindre skrällbetonat alternativ.)
EDIT: Jag gjorde ett test med intervallet 192-208 (vilket baserat på mitt lilla underlag verkar vara mer frekvent än andra), ser ut så här.
Systemet som helhet blir ju väldigt hårt reducerat men öppnar ju samtidigt upp för många olika skrällbetonade resultat.
Som sagt någonting vi skulle kunna testa nån gång.
*
Streckprocentsumma
Den totala summan av streckprocenten i varje avslutad omgång.
T ex i jevvligt-nära-ensamma-vinnare-av-858501kr-omgången:
Elfsborg-Malmö 2-2
2:an på Elfsborg var streckad till 26% och 2:an på Malmö till 27%.
Hammarby-Sunsvall 1-2
1:an på Hammarby var streckad till 26% och 2:an på Sundsvall till 16%.
Åtvidaberg-Djurgården 2-3
2:an på Åtvidaberg var streckad till 22% och 3:an på Djurgården till 14%.
Sirius-GAIS 5-0
5:an på Sirius var streckad till 1% och 0:an på GAIS till 44%.
Summan av dessa streckprocent blir 26+27+26+16+22+14+1+44=176.
En hög streckprocentsumma borde ge lägre utdelning och en låg streckprocentsumma borde ge högre utdelning?
Jag har hittat 29 omgångar med fyra fotbollsmatcher där streckprocenten kan studeras. Hur fördelar sig den totala summan av streckprocenten i utfallen jag hittat?
Alla utfall ligger i intervallet 156-309.
Medelvärdet är 235.
Streckprocentsummor under 235 borde ge högre odds än streckprocentsummor över 235 och man borde kunna välja att rikta in sig på vilken typ av utdelning man vill chansa på genom att välja lämpligt intervall.