Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.
Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.
|
Du har fel igen, för dom är tiggeri ett jobb. Sen finns det givetvis vissa av dom som kan vara riktigt fattiga och vissa mer välbärgade, precis som det ser ut i resten utav samhället.
Håller helt med dig om att dom diskrimineras i Rumänien och på andra ställen, men dom är själva inte ett dugg intresserade av att vara en del utav det "normala" samhället.