Under den senaste perioden med febriga småbarn, där enda sättet för de små liven att komma till ro är att ligga och knuffa och sparka på sin stackars far, roade jag mig med att gå igenom alla fotbollsomgångar med rullpott eller extrapengar på Bomben sen rullpottbolaget startade.
Totalt har det blivit 102 omgångar, 37 med 3 matcher och 65 med 4 matcher på kupongen.
Visserligen inget enormt underlag - 371 matcher - men man kan ändå se vissa mönster (you can't argue with statistiska fördelningar anyway).
Kan vi utnyttja något av detta till vår fördel framöver?
Antal mål per omgång
I de 37 omgångarna med 3 matcher fördelar sig den totala målskörden såhär:
Intervall 4-14 mål fångar upp 100% av utfallen.
Intervall 5-12 mål fångar upp ca 90% av utfallen.
Räknat på enbart hemmalagen fördelar sig målskörden enligt nedan:
Räknat på enbart bortalagen fördelar sig målskörden enligt nedan:
I de 65 omgångarna med 4 matcher fördelar sig den totala målskörden såhär:
Intervall 4-17 mål fångar upp 100% av utfallen.
Intervall 6-15 mål fångar upp ca 90% av utfallen.
Räknat på enbart hemmalagen fördelar sig målskörden enligt nedan:
Räknat på enbart bortalagen fördelar sig målskörden enligt nedan:
Målfrekvens
Hur många mål är egentligen vanligast att ett lag gör?
Sett till samtliga 371 matcher:
Gräver man ner sig ytterligare kan följande noteras:
Minst en 0 i 95% av omgångarna.
Minst en 1 i 95% av omgångarna.
Minst två 1 i 79% av omgångarna.
Minst en 2 i 80% av omgångarna.
Minst en 0
och en 1 i 90% av omgångarna.
Minst en 0
eller en 1 i 100% av omgångarna.
Minst två 0
eller två 1 i 98% av omgångarna (i 100% av omgångarna med 4 matcher).
Ni som kör Bomben VX eller liknande: kan man göra den sistnämnda reduceringen?
Poängreducering
Detta alternativa sätt att reducera har kanske andra namn och kan göras på lite olika sätt, men jag kallar det poängreducering och teorin bakom är väldigt enkel:
Inför en match så ger man varje utfall (1,X,2) en poäng baserat på hur oddset ligger, det mest sannolika utfallet enligt oddset ger 0 poäng, det näst mest sannolika utfallet enligt oddset ger 1 poäng och det mest osannolika utfallet enligt oddset ger 2 poäng. Och efter avslutad match har man en poäng som säger hur skrällbetonat utfallet var.
T ex Falkenberg-Malmö igår där oddsen inför matchen låg ungefär 7,00-4,00-1,50; hemmavinst skulle då gett 2 poäng, oavgjort 1 poäng och bortaseger 0 poäng.
Om man har en Bomben-omgång med tre eller fyra matcher och ger alla dessa matcher poäng enligt oddset så får man efter avslutad omgång en poängsumma som anger hur mycket skrällar det var i omgången; bara favoritsegrar ger totalt summan 0 poäng för hela omgången, två skrällar och resten favoritsegrar ger totalt summan 4 poäng för hela omgången etc.
När det gäller omgångar med 3 matcher så fördelar sig totalsumman för omgångarna så här:
Och för omgångar med 4 matcher fördelar sig totalsumman för omgångarna så här:
(Nu förekommer det halva poäng ibland i min statistik och det blev så när det var två odds som var exakt lika, t ex om hemma- och bortaseger var lika sannolikt enligt oddsen så gav de 0,5 poäng vardera och oavgjort 2 poäng.)
Utifrån detta kan man bl a konstatera följande:
- Samtliga utfall med högsta odds har aldrig inträffat i en och samma omgång.
- Minst ett utfall med lägst odds har inträffat i 96% av omgångarna (alltså i alla omgångar utom fyra).
- Samtliga utfall med lägst odds inträffar i ca 11% av omgångarna och ger låg utdelning.
- 80% av omgångarna ligger poängintervall 1-4.
- 9% av omgångarna har högre poäng än 4.
- Det allra mest sannolika är 2 poäng, dvs antingen en skräll eller två halvskrällar.
- Bolagets överlägset största vinst - drygt 89 gånger pengarna - kom på 4 poäng i en 4-matchers.
Ja, var har bolaget plockat pengar egentligen?
På omgångar med tre matcher ser det ut så här:
På omgångar med fyra matcher ser det ut så här:
Jag tycker att det finns väldigt intressanta möjligheter här. Vi skulle ju t ex kunna välja att fokusera våra system på de, enligt poängreduceringsanalysen ovan, mest sannolika utfallen och aktivt välja bort tråkiga utfall med idel favoritsegrar (som ändå bara inträffar i 11% av omgångarna och knappt ger pengarna tillbaka) samt kanske även välja bort poängsummor över t ex 4 (som inträffar sällan och ändå är för kostsamma att hitta?).
Vi skulle t ex kunna ha stående reduceringar att alltid:
- Minst en favorit sitter och minst en favorit sviker (U-tips?). (Vi skulle kunna undvika spikar och istället öppna upp för skrällar i samtliga matcher och låta 'slumpen' avgöra.)
- Minst 1 poäng och max 4 poäng.
Jag tror att detta skulle reducera bort ganska många hundra rader och ge oss råd med extra streck istället. Jag har ingen PC men jag tror att Bomben VX har stöd för poängreducering?
Vad tror ni om allt detta svammel?