Jag kan bara ge ut ett litet tips till alla som läser detta eller ja förklara ett par scenario man bör se upp med. (Jobbade tidigare på bedrägeriavdelningen hos Handelsbanken i Malmö.)
1. Överföring till annans konto (Det samma gäller även vid Swish).
Om du överför en summa pengar till en annan persons bankkonto är det mer eller mindre omöjligt att juridiskt (polisanmälan/rättegång mm) få tillbaka den summan. Motstående part kan helt enkelt hävda att det var pengar han skulle ha. Den andra parten kommer säga att han överförde fel. Ord kommer stå mot ord och pengarna kommer stanna på det kontot det hamnade på.
Det finns rätt mycket problematik i detta och det är/var således väldigt vanliga bedrägerier på Blocket och andra säljsajter som använde sig av detta.
Problemet är att banken inte hjälper dig vid en överföring. De kan/får inte lämna ut information om vem kontot tillhör, än mindre har banken inget intresse av att hjälpa till vid sådana här bedrägerier. Undantagsfallet är om polisen kontaktar banken, dvs man får vända sig till polisen först. När du vänt dig till polisen händer det jag skrev i stycket ovanför. I de mest extrema fall tillhör kontot en målvakt vars ID-handling man kommit över. Kontot har ett kort kopplat till sig, vem har kortet?...Lycka till hitta den personen. Ja, ni kan förstå att utredning läggs ner och pengarna är "gone"!
2. Direktbetalning
Lite off-topic, men varför inte ge tips om hur man går säker på nätet!
Direktbetalning är inget att rekommendera. En direktbetalning är kort och gott en
överföring från ditt bankkonto till ett företags bankkonto. Vad resulterar det i?
Jo, det resulterar i att Banken återigen avsagt sig allt ansvar. Du har ingen reklamationsrätt på köp av vara eller tjänst och banken kommer enbart hänvisa dig till företaget. (Så är inte fallet vid
kortköp, då hjälper banken till med reklamation/utebliven vara och VISA, Mastercard (eller annan kortdistributör) står för kalaset.
Detta användes av en del företag som var registrerade på hemlösa/spelberoende/knarkande/skuldsatta målvakter. Pengarna flyttades från Sverige och företaget försvann. Du satt där och skulle vända dig till ett företag som inte fanns längre, en kundsupport vars nummer resulterade i en entonig signal i örat. Nej, den reklamationen gick inte.
Samma problem uppstår om ett företag går i konkurs. Visst du kanske får dina pengar, om det är ett "seriöst" företag, men ack ack.. Det kan ta sin tid.. Och återigen, du måste kontakta företaget. Inte banken, inte polisen. De hjälper dig inte.
----------------------------------------
Kort och gott.
- Swisha/överför aldrig pengar till folk du inte känner
- Använd aldrig Direktbetalning över internet
- ATG Tillsammans, hallejuha, och öppna upp det för alla sorters omgångar. Då kan vi alla på bla Sharps öppna upp fina lag, göra trevliga system, man kan joina omgången man vill. Och något sådant här kommer ADLRIG uppstå.