Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-18, 06:27   #145
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det tror jag alla ombud hade i början av 2000-talet innan filinlämningen skapades på ATG.se. I Stockholm där jag bodde då fanns det hos de ombud jag använde. Det marknadsfördes väl inte så hårt, för det tog tid för ombuden att hantera det där (och gudarna skall veta att läsfel var frekventa på disketter), men det fanns. Minns dock inte hur de gjorde med kupongavgiften, men antar att de räknade den som ett system eller något sådant. Meningen var att få en mer smidig hantering än utskrift av hundratals/tusentals kuponger som för hand skulle matas in på banorna.
Filinlämningen skapades för att ersätta Jokersystemets "script-lösning" som automatiserade inlämningen via Classic-sidans java-applet-kupong. ATGs kapacitet räckte inte alls till för att hantera tillströmningen och det fanns såklart ingen vettig felhantering heller.

Det har absolut inte varit standard hos alla ombud. Tvärtom så har jag aldrig ens hört talas om det förutom i Norge. Och under en tid när jag i det närmaste "bodde" hos ATG-ombuden. Det som fanns var ombud som hade köpt in egen dator + skrivare för att stå till tjänst med kupongutskriften om man kom dit med en diskett med sin systemfil på.

Och om det stämmer. Varför i hela friden utvecklade man inte tekniken istället?

Edit: Fick snabbt svar av Svennehed.

"Hej

Både ja och nej.

ATG hade ingen central lösning.

Men jag tror att t ex Coop hade en lösning för sina ombud, ej helt säker dock.

Däremot hade Norsk Rikstoto en för Norge och det kan ha förekommit lokala lösningar bland ombuden.

Med vänlig hälsning
/Hasse"

Edit #2.
Från Brissman

"Anders,

Har kollat med Ombudssektionen:

Nej, det stämmer inte. Dåtidens terminal hade inte den funktionen (och inte heller dagens terminal).

Möjligen kan det funnits ombud som tagit emot en diskett, printat ut via vanlig dator och sedan lämnat in systemen via terminalen. Typ.

Mvh/patrik"

Så det verkar ha gått till så att de skrev ut kupongerna och lämnade in dem som vanligt. Det låter rimligare.

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-02-18 klockan 08:03.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat