Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-17, 17:32   #125
overpace

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag räknar alltid på V6 (i exemplen jag visade var det dock v64). Klart man måste justera för jackpott, annars kan jag ju inte göra korrekta jämförelser och slutsatser om lönsamhet för olika uppställda krav?

Är nog bäst att leta upp ett antal omgångar som ser mycket lika ut i rankmönster, total rankprocent och storlek på de favoriter som infriat. Hittar man 10 såna och kan få dem någorlunda på samma nivå med en fast uppräkning så är man nog tillräckligt nära den "sanna" konstantern.
Den "sanna" konstanten finns nog inte i detta fall. Närmast kommer du nog om du räknar ut "jackpott-faktorn" för varje enskild omgång, eller i varje fall ett antal omgångar. Sen använder du ett genomsnitt som schablonvärde eller dividerar sexrättsutdelningen med jackpott-faktorn omgång för omgång.

Jackpott-faktorn= (Jackpotten/Totala potten)+1.

Jackpottens storlek kan ibland vara svår att finna i efterhand, men följande formel fungerar alltid. Vid flera jackpottar i rad kan det bli lite bökigt. Det faktum att man kan spela V6 gör också att ingen omgång är helt lik en annan.

Jackpotten om förra omgången inte hade jackpott = 65% av förra veckans omsättning - (sexrättsutdelning x antal rätta rader) x 2 / 3.
Om det är jackpott på fyra rätt. Vid dubbeljackpott förvinner x2/3.
Vid sexrättsjackpott är det enklaste att ta (Kvarvarande system x värde) efter avd 5, så har man den Jackpotten.

Om förra omgången också var en jackpott måste man plussa på den jackpotten till 65% av omsättningen.

Har själv gjort detta med V75. Det är precis lika tråkigt som det ser ut.

Senast redigerad av overpace den 2015-02-17 klockan 19:04. Anledning: Formeln var felaktig. Nu är den rätt.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat