Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Jag räknar alltid på V6 (i exemplen jag visade var det dock v64). Klart man måste justera för jackpott, annars kan jag ju inte göra korrekta jämförelser och slutsatser om lönsamhet för olika uppställda krav?
Är nog bäst att leta upp ett antal omgångar som ser mycket lika ut i rankmönster, total rankprocent och storlek på de favoriter som infriat. Hittar man 10 såna och kan få dem någorlunda på samma nivå med en fast uppräkning så är man nog tillräckligt nära den "sanna" konstantern.
|
Roade mig med att beräkna teoretisk jackpott-potential på de 9 senaste omgångarna, och det visade sig att det faktiskt vara ganska stora skillnader.
"Lättast" ansågs Åby 5 februari vara. 44 utfall skulle orsakat jackpott på 5 rätt och ytterligare 1676 utfall skulle gjort detsamma på 4 rätt.
"Svårast" med samma sätt att se det var gårdagens omgång på Axevalla. 3 utfall på 5 rätt och ytterligare 699 på 4 rätt.
I ingen av omgångarna skulle en ren favoritparad gett någon utdelning på 5 rätt (apropå diskussionen tidigare om att spela en enkelrad på varje omgång).
Det man kan ta med sig är att utfall där fyra favoriter vinner nästan aldrig ger utdelning på fyra rätt, oavsett hur stora skrällar som vinner i de andra två loppen. Har man med såna rader på sitt system ska de spelas med V6-alternativet. Med största säkerhet gäller samma sak på V75, men då V7-alternativet är borttaget bör man nog undvika sådana rader helt.