Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-16, 15:26   #82
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Icewinner Visa inlägg
Således om du precis innan start i tex V64-1 hittar en häst om har vinnarodds 4.0 men mindre än 25% av insatsfördelningen, då är den hästen streckvärd och i långa loppet felvärderad vad gäller vinstchans (på insatsfördelningen)?

Bör kunna jämföras på alla hästar enligt:

Om

1/vinnarodds x 100 > insatsfördelning

Är hästen streckvärd

Eller tänker jag fel?

Problematiken i praktiken blir ju tyvärr att man bara skulle kunna tillämpa detta på AVD-1 då du måste lämna in hela systemet innan du sett oddsändringarna på de kommande avdelningarna.

Kan ju dock tillämpas på V3 om man är på plats.

Bör ju vara stor fördel gentemot de som sitter hemma och knappar in för alla tre avdelningar direkt.
Först lite matte. Om det är en häst spelad till 3,20 (20% spelavdrag) så motsvarar det 25% i insatsfördelningen. Tyvärr är det ju mycket sena oddsförändringar, så det är svårt att tillämpa detta.

Det jag har mätt är istället ranken baserad på vinnarodds resp streckfördelning. Det är ju nu inga gigantiska skillnader i värdering, men det handlar över tiden om c:a 0,5-0,8%. Där Strecksson behöver 1000 rankpoäng fördelat på ett antal omgångar behöver vinnarspelarna i allmänhet 992-995 poäng. I praktiken betyder det ett snitt på en poäng lägre var femte V75-omgång ungefär. Det är en skillnad som jag inte kan förklara på annat sätt än att vinnarspelarna har tillgång till mer sen information i form av intervjuer, skoändringar, banförhållande och värmningar. Naturligtvis är de inte alltid rätt ute, ibland är vinnarspelarna ute och far åt fel håll eftersom de fel/övertolkat info. (Eller att någon på ATG Live ropat ut ett ök som stenklar).