Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-16, 10:39   #78
Madman

Madmans avatar

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2695
Cool

Konsten att prata förbi varandra är lätt

Man kan ha olika uppfattningar om mycket. Dock knappast kring grundförutsättningar för spel.

Så här ser jag det:

Antingen spelar man vad systemupplägget slutgiltigt kommer att kosta eller så spelar man för ett fastställt maxbelopp. Detta behöver ej fastställas innan rankingen är färdig.
Att reducera system är att ta bort mindre troliga hästar(alt komber) eller bara reducera deras kostnad i systemet dvs betala mindre för vissa hästar. Tyvärr kan alltid sådana vinna men det är en annan sak.
Efter vilken princip tar man bort hästar(reduceringen)?
Det finns enligt mig tre huvudvägar att gå på:

Andras uppfatttning:
1.Som Viroid var inne på att reducera kring den allmänna spelfördelningen(insatserna) Mindre spelade =mindre troliga
2. Betalsiter och travtidningar Experterna vet bäst(finns dom?)
3. Försöker utröna vad tränarna tycker inkl värmningar (vet tränarna hur de andra hästarna/kuskarna är för dagen?)

Ovanstående kan mixas och maxas efter energi

Så kommer vi till urval efter matematik och historia

Sannolikhet:
1. Ta bort osannolika komber, startnr, maxa kuskvinster mm mm

Egen ranking
1. Även om man rankar hästarna utifrån egen uppfattning, kan den ju vara byggd på de två föregående tillvägagångssätten.

Hur man gör rankingen lämnar vi.
De lågt rankade reduceras i kostnad eller helt.
Tilltron till ens egen rankingförmåga ger också chans till reducering
Slutsats:
Spelar du sällan och har råd att ta med dom hästarna du vill ha, så gör det matematiskt
Spelar du kontinuerligt så har ingen "råd" att ständigt ta med alla till lika kostnad. Reducera oavsett systemstorlek!

Hoppas jag lyckats bidra med något i diskussionen

Senast redigerad av Madman den 2015-02-16 klockan 13:05.
Madman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat