Citat:
Ursprungligen postat av Solo
Bra synpunkt kring att man inte kan ta spelreglerna för givet. Men att aldrig spela överspelade rader gäller oavsett spelets regler.
Jag gick plus 25%-240% varje år på travet mellan 1995-2004, med en turlig miljonvinst toppåret. Vinnarspel och DD var huvudspel. Sen fastnade jag i pokerträsket och travet gick allt sämre. Nu har mina fördelar från den tiden försvunnit med lopparkivet och bättre info till allmänheten om framförallt skor. Förr kunde utrustningsinfo ge mig överodds som jag aldrig kan få längre.
Det jag känner ifrån mina bekanta som spelar riktigt hårt är att det blivit allt vanligare att släppa högvinster och fokusera mer på att spela lättfunna rader många gånger. Jag vet inte om det är generaliserbart eller bara bland mina vänner. Men detta var ett beteende som knappt fanns för 15-20 år sen utöver helt givna favoritomgångar såsom kval till unghästlopp.
Är det någon mer som ser denna utveckling? Borde påverka spelstrategier i så fall?
|
Mycket bra siffror du hade, antar att de krävde en hel del jobb för att åstadkomma.
Det finns två, kanske tre saker som tillsammans sänkt medianutdelningen för streckspelen. Det är till att börja med inflationen som urholkat radpriset. 100kr idag är inte värt lika mycket som 100kr var för 10-20 år sedan. Och när medelspelaren anser sig ha råd att höja sin insats från 100kr till 150 eller 200kr så får denne med fler hästar som gör att det blir enklare för kollektivet att hitta rätt rad.
Sedan är det som du beskriver en bättre information till spelarna. Något som gjort att de inte blir lika överraskade längre. Just informationen närmare inpå start är mycket viktig, och jämför man streckfördelningen med vinnarspelet ser man att vinnarspelarna generellt är mer rätt på det än streckspelarna, eftersom de har tillgång till ännu senare information.
En tredje tänkbar faktor är de allt större spelen från utlandet som mycket systematiskt spelat stort och letat spelvärde. Eftersom de varit lyckosamma med sitt spelande så har det rimligen varit med och sänkt medianutdelningarna.
Det här har ju gjort att antalet ganska enkla omgångar på streckspelen har ökat. Ser vi på t.ex. Lunch-V4 (som med tanke på kvaliteten på loppen borde vara svårt) så är det c:a 53% av omgångarna som slutar med en ranksumma som är 10 eller lägre.
På V64 är det c:a 40% av omgångarna som slutar med ranksumma 15 eller lägre.
Med det som grund så förstår jag att man försöker sätta en flerkupong istället för att jaga de svåra höga utdelningarna.