Ämne: Val - 2014
Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-05, 20:15   #772
WizardofAhhs

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 2030

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Det bör ha varit tydligt att jag menade ett hot mot ett civiliserat samhälle, inte huruvida de kommer bana vägen för ett. Bara för någon skrev att kyrkor måste falla betyder inte att alternativet är bättre. Stalin och Hoxha stängde många kyrkor och mördade många präster, för att inte tala om vad man gjorde i öst, men inte har kristendomen försvunnit från de länderna (den har vuxit starkare om något). Min poäng var att det finns många människor i Sverige som inte ser skogen för träden. Kristendomen i synnerhet har väldigt liten negativ påverkan på vårt "civiliserade" samhälle och skadar det betydligt mindre än extremvänstern och muslimer.

Och ironiskt nog tror jag att både (a) islamister faktiskt bränner (eller försöker) bränna upp sina egna moskéer i Sverige för att plocka politiska poäng, och (b) att Svenska Kyrkan river sina egna byggnader (om än metaforiskt) genom sitt tro-överskridande arbete med muslimer, katoliker och judar. Populism leder aldrig till något gott.
Kristendomens inverkan på det svenska samhället idag är som du säger - något försumbar. Mycket bygger dock på en kristen moral. Homoäktenskap, homosexualitet & månggifte är betydelsefulla exempel på områden utsatta av kristna värderingar. För att inte tala om helgdagar, dop och giftermål i stort.

Islamistiska extremister såväl kristna extremister är inget försumbart dilemma, om än minoriteter. I debatten talar man hela tiden om att inte generalisera utefter dessa extremister. Då bör vi således inte heller underlåta oss att nazisterna var extremister, en minoritet - som faktiskt drev igenom sin agenda. För att exemplifiera sägs minst 10% av den muslimska världen tillhöra de extremistiska. Enligt SÄPO befinner sig minst 200 extremister av Islam i Sverige. Det betyder ju dock inte att hela Tyskland eller Islam för den delen var eller är extremister på något sätt.

Min poäng ligger i att religion i stort är lite som en ogynnsam sjukdom och det föreligger hela tiden en risk med dess existens. Nu uppmanar jag såklart inte att ta följe på Stalin och Hoxha, men att belysa ämnet berikar oss åtminstone. Religionskritik är en absolut nödvändighet.
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat