Jag vet inte heller vad det var för skillnad på formatet för dom senaste 2 säsongerna, trots att jag var med i dom båda, så isbjorn får gärna utveckla det hela!? Så vitt jag vet så har vi kört samma stuk varje säsong med H2H weekly matchups. Kanske var så att vi hade lite mindre lag ifjol än vad vi haft tidigare?
Till Gamblern och Emanresu...
Fantasy vad gäller USA sporterna innebär att man samlar ett gäng som vi gör här på sharps. Sen startar man en liga där man tävlar mot varandra vem som kan drafta spelare och sen vara manager för sitt lag och på så vis försöka bli bäst i gruppen och vinna ära, pengar eller båda, beroende på vad man kommer överens om att man spelar om.
Alla som är med i ligan kommer överens om en dag och tid man draftar och där ska man drafta ihop ett lag som man kommer tävla med mot dom andra över säsongen. Spelarna man draftar är ju spelarna som finns i verkligheten och i det här fallet spelarna i NBA, deras stats som dom skapar på sina matcher är "poängen" man får till sitt lag.
Antal poäng, assist, returer, 3-poängare, blocks, steals, FG%, FT% och TO. Det var dom kategorierna vi hade ifjol.
Draftar du Durant så kommer du få bra stats på en del kategorier och draftar du Love så kommer du få andra stats t.e.x.
Sen får man lägga upp en strategi och taktik när man bygger sitt lag. Antingen kan man göra det jämnt och försöka bli medelbra på alla stats eller så satsar man på att bli klart bäst på några stats.
Under säsongen så kan man byta ut sina spelare om man så önskar då alla spelare inte blir draftade utan det kommer finnas ett gäng spelare på Free Agent marknaden där man kan plocka spelare när som helst men man måste då släppa någon av spelarna man draftat till samma FA lista och då kan något annat lag plocka den spelaren. Sen kan man trejda med varandra under säsongen om man så önskar.
Hur mycket tid man lägger ner väljer man helt själv, antingen så ställer man bara in laget för varje dag och då är det 1 minut per dag eller om man ställer in det veckovis så är det väl 5 minuter i veckan. Eller så blir man inbiten och vill vara med och trejda, plocka spelare från FA listan m.m och då tar det hela ju lite mer tid.
Man behöver inte ha stenkoll på alla spelare utan det finns mängder med info som man kan snabbt ta del av inför draften så man får veta det viktigaste. Sen så är det sällan så att den som vet mest vinner, det kan jag själv intyga då jag bara vunnit 1 gång på alla åren jag varit med.
Det var väl typ grunderna i det hela och har ni några mer frågor så är det bara att ställa dom så kan någon av oss svara på det.