2/5 Kl 14:25 NAC Breda vs Twente
Spel: Twente-1 AH 3/10 @ 1.90
Analys
Här har vi en match som kan avgöra om vi får en dunderknall eller inte i en av de större ligorna i Europa. Visst vi pratar inte om Premier League här, utan om Eredivisie. Men ändå!
2008/2009 vann ju som bekant AZ Alkmaar som i år ändå får anses ha floppat, runners up då var Twente. Man var dock inte nära utan hade hela 11 poäng upp till AZ förra säsongen.
Nu står man inför sista matchen med en poängs försprång på Ajax. Twente har stått för en kanonsäsong med endast 2 förluster och 5 oavgjorda matcher fram till idag.
Ser man till ligasegrare så gjorde AZ en ovanlig insats förra året när de vann, man får nämligen gå tillbaka till säsongen 80-81 då AZ var senaste laget som vann Eredivisie som inte tillhör de tre stora (Ajax, PSV och Feyenoord).
Twente har inte vunnit ligan sedan 1926 och lär inte få så många chanser som är bättre än denna att göra det heller.
Dagens motstånd ligger i mitten av tabellen och har faktiskt en playoffplats som kan ge Europaspel som motivation, den chansen är dock liten. Sen är det ju så att det finns ett förakt mot de stora lagen i ligan, speciellt Ajax. De går som dammsugare genom ligan och snor spelare från de "sämre" lagen så att klyftan mellan toppen och mitten förblir lika stor. Detta ofta också utan att betala marknadsmässiga priser. Om jag inte missminner mig så har Holländska lag förköpsrätt på spelare från ligan (detta kan vara felaktig info, eller gammal info). I vilket fall så tror jag att NAC hellre ser Twente som segrare. De lär knappast ge bort segern till Twente, men de kanske inte heller gråter blod om de släpper in 0-1 efter kvart.
Det finns två scenarion som jag ser det här:
1: Twente får guldfrossa och fuckar upp totalt.
2: Twente visar vilket lag som har vart bäst i Holland sett över säsongen och kör över NAC med 2 eller fler måls marginal.
Jag hoppas att Twente tar chansen, och jag tror de gör det. Bara för att NAC har en pytteliten chans till playoffen så spelar jag -1 och inte -1.5.