Jag får väldigt många frågor ang. grundvärdering av de olika lagen i en fotbollsliga innan säsongen startar. Tänkte bara ge en liten inblick i hur jag jobbar, oavsett om det är som oddssättare eller spelare. Jag tillhör ju som bekant "Old School" och tycker att odds är mer än bara utstick och siffror. Som spelare gäller det ju att hitta en "edge" mot oddssättaren eller marknaden och hitta överodds. Som bookie handlar det om att få spelarna att spela till underodds så det första är bara en invertering av det andra. Det finns ingen anledning att inte använda samma arbetssätt oavsett vilken sida av boken du befinner dig på!
League 1 och 2 i England betraktar jag som "mina", jag har följt de här ligorna i runt 15 år och har en kontinuerlig RSS-feed från massor av engelska lokaltidningar som hamnar i en Outlook-folder via ett eget emailkonto. Innan en ny säsong gör jag alltid ett spreasheet med alla lagens spelaromsättning. Inte för att jag har eller vill ha koll på varenda spelare, jag kan en bra dag ha koll på 2-3% av dem. Det jag vill veta är var de kom ifrån/vart de gick och om det var någon transfersumma inblandad. På den här nivån är det väldigt få spelarköp, det är oftast lån eller fri transfer som gäller för klubbarna. Emellanåt säljer de spelare till någon större klubb och i de fallen handlar det ofta om nyckelspelare.
En annan viktig faktor är spelaromsättningen. I år har exempelvis Carlisle 14 nya spelare på lönelistan utan att faktiskt köpa en enda spelare. Samtidigt har de släppt iväg 15 utan att få in en spänn heller. Med så stora förändringar i truppen så brukar det ta tid att spela ihop ett lag och tittar man på oddsen för Carlisle för promotion så tycker jag de överskattas ganska mycket av marknaden. De kommer nog att kunna konkurrera, men sannolikt tar de fler poäng andra halvan av serien än den första.
En enskild spelare har större värde för ett lag i småserierna än en spelare i en stor liga. Real Madrid får ihop ett hyfsat lag även utan Ronaldo! Men en kille som gör 30 baljor i L2 en säsong är svårare att ersätta. Skillnaden på kvaliteten i truppen är väsentligt större där. Jag brukar titta extra noga på lag som köpt in spelare för reella pengar. Oxford har exempelvis en ny delägare med ambitioner som har tillfört pengar och värvat smart. Dessutom har de en helt ny och väldigt erfaren stab i bakgrunden med kontakter in i storklubbarna. Sånt är viktigt när det bla gäller att få möjlighet att låna "Academy-spelare"!
Så, jag börjar alltid att titta på lagens föregående säsong. Sedan gör jag en bedömning (baserat på ovanstående parametrar) om det ser ut att vara en förbättring eller försämring mot året innan. Utifrån det försöker jag fördela 100% (chans till ligavinst) på klubbarna i serien. Då får jag en tabell som jag använder som bas för min matchoddskalkylering resten av säsongen. Ibland händer det att man får uppdatera/omvärdera lag som överpresterar eller underpresterar. Men jag brukar vänta 10-talet matcher innan jag ger mig på det.
För dem som är intresserade så lägger jag in en länk till mitt spreadsheet med övergångar i L1/L2 som ni kan ladda ned. De flesta spelarnamnen är länkade till Skysports databas där man kan få lite mer data om spelaren. Ålder, tidigare klubbar osv. Det ingår alltså ingen pre-view på serierna i spreadsheetet (sånt kan man sälja för rätt fina pengar). Men det var heller inte meningen med det här inlägget.
Spreadsheetet: 2014_2015 L1_L2.xls
http://www.flipdrive.com/
User=Cc1
Password=Zamboni
Det är visserligen bara en temporär lagringsplats men var schyssta och fucka inte upp saker för andra genom att ändra password eller liknande.