Ämne: V4-statistik
Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-22, 08:04   #45
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har inte ett helt års kompletta resultat i statistiken ännu, så jag skall inte helt säkert peka på något att säga att så är det. Men det finns en del som pekar på att det är fler favoriter under sommarmånaderna, och då skall man naturligtvis ta hänsyn till det när man plockar ut spelmodeller från statistiken och när man sedan spelar. Nu är det inga gigantiska skillnader, utan det verkar som att streckfavoriten vinner 2-3% oftare på sommaren än vintern, och att ranksumman totalt verkar bli 2-3 poäng lägre i snitt under sommaren.

Jag får säkert anledning att återkomma i frågan när sommaren är över.
Tack Viroid, jag kom på att jag överkomplicerade problemet också. Det är ju så enkelt som en ja/nej-fråga för om 40-49%-favoriterna infriat eller inte. Så vid 100 observationer och frekvensen 49% som jag nu har är osäkerheten fortfarande runt +/-8%. Rätt mycket. Skulle behöva upp i ca 500 observationer för att komma ner i felmarginal +/-4%. Sen finns det säkert en massa olika modeller för att avgöra om man det är rimligt att anta att felmarginalen är mindre än så men det blir ju ett ganska stort om när urvalet fortfarande är så litet som det jag har nu.

Det där med mycket favoritsegrar under sommarhalvåret är en myt som lever och frodas fortfarande, här har vi infriandefrekvens för favoriter och ranksumma januari-maj 2014. Alla mina siffror bygger på V64-omgångar (och enbart trav) förresten så ingen missförstår.

Månad, antal omgångar, antal favoritsegrar (medelvärde), ranksumma enligt insatsfördelningen (medelvärde)
Januari, 20, 2,05, 17,95
Februari, 19, 2,32, 17,16
Mars, 22, 2,32, 18,23
April, 19, 2,37, 18,05
Maj, 19, 2,16, 18,16

Edit: Här är inte sommarmånaderna med och jag tror också att andelen favoriter kommer öka då, men med mindre än vad myten om favorit-somrar säger. Dessutom bör det inte ha stor inverkan på min frågeställning om favoriter i favoritgruppen 40-49, snarare tvärtom för har jag 49% segrar på dem under de mindre favoritbetonade vintermånaderna bör infriandeandelen öka ytterligare sett över hela året.

Tabell för de 13 omgångar jag kört i juni så här långt:
Juni, 13, 2,62, 16,55

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Stekel den 2014-07-22 klockan 08:10.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat