Ämne: V4-statistik
Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-22, 05:24   #41
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag är inte alls bra på statistisk teori, särskilt inte att förklara den, men din specifika fråga är att du inte får så mycket större statistisk säkerhet än runt +/- 5% med 95% sannolikhet så länge andelen i intervallet 40-49% inte ändrar sig.
Hur man räknar kan du se här.

Det finns olika sätt att nå en högre sannolikhet genom att jämföra slumpmässiga urval inom ens eget urval med varandra. Om de inte skiljer sig allt för mycket åt kan man anse att den statistiska säkerheten är högre, men jag minns ärligt talat inte hur man beräknade och räknade ut den.

En annan metod är att se hur mycket den senaste decilen (tiondelen) av de inmatade värdena påverkade siffrorna (eller så matar man in 10% fler värden och ser vad som händer). Tyvärr minns jag inte heller den formeln för hur man sedan beräknade den statistiska säkerställdheten, men ju mindre skillnader, desto mer homogent är materialet och risken för överraskningar minskar.

Kanske har vi någon skolad matematiker som kan hjälpa till med formler?

Dina siffror skiljer sig inte mycket från mina egna (även inom andra spelformer). Däremot har jag en observation om att det på sommaren är större andel favoriter som vinner, än det är på vintern. Därför kan det vara vettigt att försöka plocka in omgångar spritt över ett helt år. Jag ser dock ingen som helst anledning att ha mer än så.