Ämne: Val - 2014
Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-06, 11:31   #103
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Kan bara hålla med. Nu får det vara slut på gullandet med Åkesson.

Värst av alla är ju ändå bruntungorna på SVT som äventyrar hela public services existens.
Haha...

Jag tror att det här med att bemanna valstugor, knacka dörr, kunna svara trovärdigt på hur olika politiska frågor skall lösas etc betyder en del sista veckorna när de osäkra skall bestämma sig. Utöver den mycket skicklige Åkesson är det inte mycket till debattörer som Sd förfogar över.

Media behöver inte trycka ned dem och göra dem till martyrer, låt dem redovisa sin politik. Den är ganska häpnadsväckande usel på många områden, eftersom man i stort är ointresserad av annat än att minska invandringen. Nästan allt de säger i politiska frågor går ut på det. 4-5-6% missnöjesväljare som vill proteströsta mot etablissemanget finns alltid, men uppåt 10% är mycket svårt att hitta i ett riksdagsval. I synnerhet som Fi lockar en hel del missnöjda kvinnor att rösta på dem.

Idag kom en opinionsundersökning som Demoskop gjort för Expressen. De visar att S går ganska knackigt, men V+Mp går bra. M tokrasar, övriga borgerliga partier ligger över 4%. Sd ligger och skvalpar, Fi får bra siffror. Jag tror inte "kick-off-konventet" får Alliansen in i någon medvind. Däremot håller sådant som anställningsförhållanden, arbetsvillkor, arbetstider etc på att segla upp som en valfråga. Där tror jag inte att Alliansen har så mycket att hämta, men Fi kommer att älska den debatten eftersom kvinnor har sämst villkor. Även våra vägar och järnvägar är ständigt bubblare i debatten, och de flesta väljare verkar överens om att det får vara nog med usla vägar fyllda med tjälskott och nedrivna kontaktledningar. Inte heller där låter Allianspartierna så övertygande.

Det går att tjäna mycket pengar på att tolka valrörelsen rätt.