En match idag i superettan, länsderby mellan Jönköpings Södra och IFK Värnamo. Om Värnamo har fått en bra start i seren så går det inte säga detsamma om Jönköpings Södra som har startat med två raka förluster.
I senaste match mot Ängelholm spelade Södra riktigt bra och ledde välförtjänt med 1-0. Tyvärr var mittbacken Joakim Karlsson lite väl övertänd och drog på sig 2 gula kort innan 37 spelminuten. Därefter tog Ängelholm över matchen och kvitterade precis innan paus. Under andra halvlek fortsatte Ängelholm pressen och radade upp chanser. Lite ologiskt tar Södra ledningen i mitten av andra, men Ängelholm kvitterar och avgör matchen i slutet av andra halvlek.
FK Värnamo tog en riktigt fin skalp där de vann mot Östersund borta med 1-3. enligt rapporterna var Värnamo riktigt tillbacktryckta under stora delar av matchen, men visade prov på effektivitet i offensiven när tillfällen dök upp.
Nu till dagens match:
Södra dras av tunga skador och anstängningar. Smylie saknas på nytt och är det tyngsta förlusten tillsammans med nämnde Joakim Karlsson som är avstängd. Mycket ansvar i offensiven läggs på Tommy Thelin och Fredrik Olsson när Smylie är borta. (
http://www.jnytt.se/nya-bakslag-pa-s...-smylie-saknas)
För Värnamo var David Engström, Carlos Gaete & Benjamin Fadi borta i förra matchen mot Östersund. De kommer alla troligtvis vara tillgängliga idag eftersom Värnamo Nyheter anger en skadefri trupp (
http://www.varnamonyheter.se/artikel...a-ur-underlage)
Detta är grymt viktig match för framförallt Södra, Södra måste börja plocka poäng innan det kommer knorras på stadsparkens läktare. Mats Gren-sopan har redan tagit mycket energi i klubben och snart kommer fokus att enbart ligga på de uteblivna framgångarna på planen.
Värnamo trivs med tillvaron att ses som en underdog trots att tabellen visar något annat och kan spela mer avslappnat ikväll.
Även om en rak 2a lockar så väljer jag att spela på X (3,60 hos Bet365). Även om Södra fans inte kommer hålla med mig så tror jag att ett kryss kan vara en okej nystart efter all turbulens i klubben under senaste tiden (läs Mats Gren-gate). Krysset kan även motiveras av Södras skadesituation som ger en tunnare offensiv (Smylie är saknad).