Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-23, 06:39   #36
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Tänker inte ge mig på att bedöma vilka matcher som är "fixade" eller inte. Men det är betydligt färre än vad som fetrubrikerna i kvällstidningarna vill framhäva.

1.) Svensk Div.3 och därunder samt lokala träningsmatcher är lönlöst att ens försöka rigga. Maximala insatsnivåerna på de objekten är desamma som det kostar att köpa en back bira och ställa in i omklädningsrummet i paus. Det säger sig självt...

2.) Vad gäller Svenska U21-matcherna som Asiatiska bolag erbjuder odds på så är det ingen hemlighet att de har mer eller mindre "björnkoll" på den ligan. Det finns ett företag med 40-50 anställda på frilansbasis som har VÄLDIGT god insyn i klubbarna och som hela tiden rapporterar allt som händer och som befinner sig i publiken under matcherna för att informera livebetting-operatörerna. Inget som någon skyltar med såklart, men har varit uppe på tapeten vid ett par tillfällen när blaskorna fått nys om saken.

3.) De "hundratals" matcher som det talats om i pressen där riggning "misstänkts" är i nästan samtliga case inget konstigt alls. Stora oddsrörelser triggar de system som bevakar "onormala" moves i sammanhanet. Man måste förstå att de volymer som "omsätts" på Betfair inte är FAKTISK omsättning utan ett sätt för Betfair att marknadsföra sin site. Om man ex. lägger ut €100 på en specifik match och man sedan "köper" tillbaka sitt spel, inte annulerar det utan köper..så har du vips 200 i omsättning. Med tanke på att 85-90% av alla volymer hanteras av datorer som köper och säljer odds både pre-match och live så behövs inte mycket till kantring av ett odds för att bevakningsystemen skall larma. De företagen som pysslar med sånt här (Svenska Betting Promotion är sannolikt det allra största) jobbar med enorma volymer och med marginaler runt 0,5% och antagligen tom mindre än så försöker hela tiden undvika att dra på sig kraftig risk och datorerna köper även spel hos Asiatiska spelbrokers/bookies under pågående livespel för att ta hem vinst. Det kan åstadkomma riktigt stora svängningar på oddsen.

Rykten om riggning, hårt spel på en enskild sida av objektet och "Sharps-spel" kan få det här ur system och det finns fall där ett odds fallit 100 punkter på någon timme utan att det funnits minsta bevis om att matchen skulle varit fixad.

4.) Jag är inte blåögd, jag VET om en hel del fall genom åren där det faktiskt hänt att spelare/domare varit köpta. Men som pressen vill få det till, att fallen som framkommit bara är toppen på ett isberg, det tror jag inte en sekund på.

5.) I många fall har spelbolagen tjänat massor på rykten som uppstått. Jag har haft insyn i spelbolagsvärlden sedan början av 2000-talet och ett av de mest återkommande ryktena har varit specifika Italienska Serie-B matcher som sagts varit uppgjorda. I de allra flesta fall skulle dessa sluta oavgjorda och därmed har oddsen spelats ned mot 1,50 i vissa fall men inte tagits bort från listorna. 2007 gjorde vi en utfallstest på samtliga de matcher som vi fått höra rykten om i Serie B och det var strax över 50% som faktiskt slutat med X. Spelbolagets snittförsäljningsodds på objekten visade sig vara strax under 1,90 så därmed plussade bolaget på dessa matcher med rykten om fix.

My 5 cents...
maddmax (+10), the_mirage (+25), Shell Peppe (+5), martinsson (+5), Slurf (+5)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat