Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-23, 00:04   #23
maddmax

maddmaxs avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 3250

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag skulle vilja ställa en fråga till alla deltagare i tråden, kanske mest för att försöka se på det här problemet från att annat håll:

Varför vill vi "vanliga" spelare (alltså sådana som inte sysslar med riggar) kunna spela på division 4 eller vänskapsmatcher?

De människor som ligger bakom matchfixandet styrs alltid av pengar. Det enda som gör att detta incitament existerar är att man kan spela om pengar på matchen. En spelare eller domare däremot kan påverka en matchs utgång oärligt av olika skäl (hot mot familj, skulder, eller girighet). Deras vilja att begå detta brott är knuten till vad de har att tjäna i jämförelse med vad de har att förlora. En spelare i division 3 som blir avstängd riskerar antagligen mindre löneförlust (om ens någon) än Wayne Rooney. Därför kommer risken för matchfixning alltid vara större i lägre divisioner och ligor där det finns mindre pengar.

Att över en miljon SEK kan omsättas på en match där båda lagens totala månadslöner är under 100.000 SEK är en inbjudan till fusk. Även om vi hade haft bra lagstiftning så hade lockelsen alltid funnits där så länge man kan spela om så pass stora pengar på amatörligor. Till viss del stöder vanliga spelare denna verksamhet, om än ovetande. Så jag ställer frågan, varför vill vi kunna spela på denna typ av matcher om vi vet att risken för fusk ökar?