Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-22, 22:12   #21
maddmax

maddmaxs avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 3250

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Det är förövrigt inte en "handfull matcher" som är misstänkta under 2013 i Sverige, det är MINST 20tal matcher som jag har listat, utan att för den sakens skulle fördjupat mig i en ordentlig utredning(skulle ta runt 6 månaders heltidsjobb att redan ut alla matcher i Sverige)

I Europa räknas är det 100tals matcher som misstänks. Det är endast toppen på ett isberg som börjar skönjas, för de som är RIKTIGT vassa på korrumpera matcher spelar ena sidan prematch, men inte superhårt, utan endast för att väcka marknaden och få ena sidan lite snedfördelad, för att sedan bomba live där omsättningen är rejält mycket högre, och det inte blir lika tydligt.

Men de flesta människor inser inte hur korrupt världen, sporten och spelet är. Utan tror på det hörsel ser och vad andra vill att ögat ska uppmärksamma. Skapa sig en egen uppfattning kräver analyser, och det är jobbigt.
Det är ingen här som förnekar att det är ett problem, eller att det är förödande för idrotten. Men någonstans måste man se till proportionerna. Bettingamatören vill uppenbarligen lägga ned stora polisiära resurser på att ta fast skurkarna. Skall vi göra en egen analys om huruvida detta är väl spenderade skattepengar (kalla det EV+) så måste vi veta om dagens lagstiftning är effektiv. Vad är uppklarningsprocenten i denna typen av fall? Är det försvarbart att spendera så många polis- och åklagartimmar om vi bara får fällande domar i 3-4% av fallen? Och vad är straffen? Vad stoppar den arbetslöse, Mercedes-körande Ali 38 år från Botkyrka att sitta av sina 30 dagar på nån mjuk EBM-anstalt och sedan gå och göra samma sak igen. Det är jävligt enkelt att skrika att något måste göras (och att förundersökningar måste startas) men betydligt svårare att sätta sig ned och förstå begränsningarna i vårt juridiska system.

Jag skrev tidigare att det enda riktiga är att inte erbjuda odds på den här typen av matcher. Precis som du skriver är människans natur korrupt och detta är ingenting vi kommer kunna komma ifrån såvida vi inte eliminerar marknaden. Om inga vanliga spelare lägger bets på vänskapsmatcher och dylikt kommer det i slutändan inte finnas en tillräckligt stor marknad för liknande verksamhet. Spelar du endast (och vinner) på matcher som i efterhand flaggas som suspekta hos vilken EU-bookie som helst blir du inte långvarig. Utgör du och dina vänner all omsättning på denna typ av matcher så kommer bet365/NordicBet/fanochhansmoster inte erbjuda odds där längre. Svensk basket och bandy är exempel på att så sker.

Bettingamatören skrek ut många långa obsceniteter på twitter efter Sirius-Bajen, mycket värre än hans förolämpningar här. Jag tror personligen att han är bitter för att hans all-in spel på under 3.5 mål gick i stöp. Nu är på krigsstigen med "idrotten måste vara ren"-fanan som ursäkt för att bete sig som en idiot. Men det är bara jag.. Kanske jag borde göra en djupare analys även av detta.

Senast redigerad av maddmax den 2014-02-22 klockan 22:13.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat