Ämne: Ångest
Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-08, 19:09   #29
Wagner

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Nu vill vi höra om rattfyllan. Måste varit lite ångest där med dagen efter. Tappade du tvålen någon gång?
Ja varför inte. När jag ändå är igång med bikten.

Brukade sällan köra när jag druckit men ibland hände det. Det var mitt i veckan och friidrotts-EM eller något liknande så man hade kört hårt några dar. Brorsan hade lånat en bil av en kompis/bilhandlare så det var den bilen vi tog för att skjutsa hem en tredje snubbe. Han ville åka buss men jag hade gett mig fan på att köra skiten ur den där bilen. Till saken hör att jag hade hjälpt han lite på firman och knappt fått något betalt, så förmodligen grodde det bak i reptilhjärnan.

Men först ner på stan och hämta en kvarlämnad cykel. Det här var vid Flustret och vi skulle upp till Eriksberg. Nästa stopp blev vid Kungsgatan och ni som är bekanta med Uppsala vet genast att ska man från Flustret till Eriksberg så hamnar man inte på Kungsgatan, men det gjorde vi. Och stopp blev det verkligen (en bil förmodligen). Brorsan flög fram och spräckte vindrutan med skallen, tjock skalle där.

Men det var inget hinder för vidare färd. I med backen och vred på i tredjespår och sen var det full sula Kungsgatan ner innan det blev höger vid Kungsängsbron. En ren vansinnesfärd som kunde slutat hur illa som helst. Men fram kom vi och så blev det mer dricka.

Det var först när brorsan och jag åkte hem flera timmar senare som vi torska. Var nästan hemma när jag råkade "putta till" nästa bil . Men länsman låg redan kloss i rygg så vi hade åkt dit vilket som.

Ej hörbar stod det i papperen så det blev vila på gröna madrassen innan dom fick något ur mig. Men då hade jag piggnat till så pass att den där tidigare färden under dagen hade man ingen aning om. Tur var väl det för annars hade man väl fått både smitning från olycksplats och grov vårdslöshet i trafik adderat till rattfyllan som också var synnerligen grov. Men dom ställde bara en enkel fråga och jag neka sen fick vi gå. Ville väl bli av med oss.

Tyckte jag hade lite oflyt som hamnade på 1.51 promille då grov gick vid 1.50 på den tiden. Men dom där 1.51 gällde milligram per liter i utandningsluften så i promille blir det dubbelt. Tror inte dom kör med dubbla mått längre.

Men då var det ganska enkelt att få tillbaka lappen. Träffa en som åkt dit med 0.22 och det blev alkolås (för att kunna jobba) och någon kurs med likasinnade. Det landade på 50 papp för det lilla. Hade man ju aldrig fixat för 25 år sen.

Fast jag var betydligt närmare döden (nykter dock) en annan gång. Arbetsförmedlingen hade skickat mig på någon kurs i Eskilstuna och när jag skulle starta bilen så vred jag av nyckel. Sen var jag och fick tag på morsan så jag kunde låna hennes bil. En bil som hon lånat av samma bilhandlare som nämndes tidigare medan hennes egen var på service. Ödets nyck.

Komma för sent till uppropet var ju opassande så det var pedalen i botten. Låg i 180 knyck och det är alldeles för mycket ens för en van bilförare, vilket jag inte är/var. Vägen mellan Uppsala och Eskilstuna var inte mycket mer än en kostig på den tiden heller. Det var då det hände. En traktor körde ut från en åker in på vägen och den stod ju i princip still. Aj fan tänkte jag nu går det åt helvete riktigt. Det började sladda och kränga lite som det gör när man försöker bromsa ner en Audi som går i 180. Inget jag har någon som helst förmåga/kunskap att genomföra och än idag så tror jag att jag fick hjälp av högre makter. För själv hade jag aldrig klarat av det.

Tvålen höll jag på att glömma. Men det var lugnt då dom flesta andra jobba om dagarna. Själv hade man ju skaffat sjukintyg för att slippa förnedra sig för 7 spänn i timmen. Sjukpenningen gav betydligt mer. Men nästan så jag ångra mig då dagarna blev sjukt långa. Ångest, ja visst. Men har trots allt varit spelare sen man började köpa hockeybilder för 45 år sen så den biten har man gått igenom ett otal gånger.

Jo det var en kick att sprätta dom där små påsarna. Det var inget sunt förhållande man hade till dom där bilderna, speciellt inte som man var 6-7 år. Sen fortsatte man jaga kickar/rus/spänning/ i 35-40 år till. Nu får man inga kickar längre så man är väl botad då?
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
maddmax (+100), Shell Peppe (+10), NiLu (+10)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat