Citat:
Ursprungligen postat av x_streck
1) Håller på att knåpa på en modell i Excel (för en specifik liga) som uppskattar sannolikheterna för olika utfall vilka omvandlas till odds. Håller i nuläget på att försöka förfina modellen och testar den mot historiska säsonger. Har lagt till en simulerad unitkassa som lägger bets på matcher där sannolikheten för ett utfall är tillräckligt stort.
Om vi nu antar att oddsen i modellen överensstämmer med verkligheten, betyder inte det att jag borde gå +/- 0 units i längden? Eller tänker jag fel? Förutsättningen för att gå plus är alltså att hitta bättre odds än dessa "verkliga odds" (som ligger runt 1.50-1.70 om det nu har någon betydelse)?
Mvh,
x_streck
|
Det beror ju helt på om spelet går in eller inte, bara för att man spelar favoriter (vilket det låter som du gör med tanke på de oddsen) så kan det ju skita sig ibland. Varians is a bitch. Vid 1.50 i odds måste du ju vinna mer än 2/3 av dina bets för att gå plus till exempel. Det var kanske inte ett så informativt svar, men jag menar mest att statistik kan vara skitbra, men bli inte förvånad om resultaten kommer variera.
Annars tror jag att du tänker helt rätt med din modell, dvs. att du ska spela matcher där du får bättre odds hos bookies än vad din modell menar att de förtjänar.