Diverse nybörjarfrågor
Hej alla sharps,
Är ny på forumet så först en kort presentation. Jag har levt på internetpoker de sista 2-3 åren, men tänkte nu göra ett första seriöst försök med sportbettingen vid sidan av. Är egentligen inte jätteinsatt rent sportsligt, utan min idé är att närma mig från en strikt matematisk/statistisk utgångspunkt. Har ännu inte lagt några bets, utan tänker komma igång på riktigt först när jag testat mina system tilltäckligt.
Lyckligtvis hittade jag hit till sharps.se med väldigt mycket matnyttig info. Är bekant med koncept som BRM från pokern och har studerat en del statistik på universitetsnivå. Vore tacksam om någon kunde svara på ett par funderingar.
1) Håller på att knåpa på en modell i Excel (för en specifik liga) som uppskattar sannolikheterna för olika utfall vilka omvandlas till odds. Håller i nuläget på att försöka förfina modellen och testar den mot historiska säsonger. Har lagt till en simulerad unitkassa som lägger bets på matcher där sannolikheten för ett utfall är tillräckligt stort.
Om vi nu antar att oddsen i modellen överensstämmer med verkligheten, betyder inte det att jag borde gå +/- 0 units i längden? Eller tänker jag fel? Förutsättningen för att gå plus är alltså att hitta bättre odds än dessa "verkliga odds" (som ligger runt 1.50-1.70 om det nu har någon betydelse)?
2) Vidare undrar jag vad ska man ta hänsyn till när man värderar hur många units ett spel är värt? Har det att göra med sannolikheten för utfallet (stor insats vid troligt utfall) eller edgen gentemot husets odds (stor insats vid bra odds)? Är det en kombination av båda dessa faktorer? Kan det variera mellan sporter/ligor?
Som sagt, ytterst tacksam för svar. Skriv gärna om jag är otydlig någonstans. Kommer troligen posta fler frågor så småningom.
Mvh,
x_streck
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|