Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-03, 00:30   #1
Galeocerdo cuvier

Galeocerdo cuviers avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7690
Standard

Riksdagsval 2014 - spel på vinnare

Ogiltigt spel-ID: 1743054

Om ungefär ett år så är det dags att åter traska iväg till valurnorna. Vi har en fortsatt hög arbetslöshet, extremt hög invandring samtidigt som kritiska röster höjts mot ett femte jobbskatteavdrag - av de som själva skulle gynnas av det.

Mitt personliga intryck är att många ur den numera rätt stora gruppen, den akademiska medelklassen, som röstade borgerligt 2010 kommer att rösta på oppositionen i nästa val. Man är speciellt irriterad på den överdrivna statliga utförsäljningen. Det femte jobbskatteavdraget är även det en faktor, många röster hördes säga "Vi behöver det inte".

Är själv ifrån en typisk sådan familj, en röstade (M) i förra valet, en röstade blankt och två röstade (FP). Märker på mina föräldrar och vänner till familjen exakt samma tongångar som de talas om i media, irritationen mot jobbskatteavdraget o.s.v. De har sagt att de skall rösta (MP) i nästa val. Jag kommer också att byta från (FP) till (MP). Mitt generella intryck är att dessa tankegångar är relativt vanliga.

Utöver detta så kommer ju som vanligt arbetarklassen och majoriteten av invandrarna att rösta rött, och invandrarna blir ju inte direkt färre as we speak, om man säger så.

Jag tror att de som är trötta på Alliansens supergenerösa invandringspolitik snarare går till (SD) än de rödgröna, men det påverkar inte mitt bet då det är de rödgröna mot de borgerliga.

Vi har varit inne i en lång lågkonjunktur och det spelar egentligen ingen roll om alliansen skött sig eller inte, folk vill ha en syndabock och byta. När ett fotbollslag går skit så är det alltid tränaren som ryker, även om det ibland beror på underpresterande spelare.

I senaste SIFO-mätningen så såg det ut såhär;

Rödgröna alltså 49.9 % mot Alliansens 39.2 %. SD's 9.4 % påverkar som sagt inte spelet. Jag har i alla fall väldigt svårt att se Alliansen vinna igen och för mig känns ett korrekt odds i nuläget som 1.20 på de Rödgröna mot Alliansen.
För att Alliansen skall vinna över de rödgröna så krävs det någon skandal inom det rödgröna lägret, hoppas verkligen inget sådant skit sker.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
henke111 (+1)
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat