Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-07, 21:38   #66
maddmax

maddmaxs avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 3250

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
En fråga, varför kör du 1st5 på Dodgers? Kul att veta hur du tänker
Ja, det är alltid bra att få ned sin tankar på papper. Jag välkomnar sådana frågor.

Mitt resonemang kring matchen var följande:

- Starting pitchers:
Greinke och Latos har båda jättefina siffror, både för säsong och de senaste 3 starterna. Två ace för respektive lag, av goda skäl. Man hade kunnat gå in djupare på viss statistik (hemmastarter talar för Latos, men hans facit i sin karriär mot Dodgers och vissa spelare talar emot) men dessa faktorer är för små för att ha en reell inverkan på min värdering. De HAR med största sannolikhet en inverkan på matchens utgång men felmarginalen i relation till inverkans storlek är för stor för att det positivt för cappandet. Jag tar heller inte med Latos "skada" på batting practicen i förra veckan. Därför ser jag detta som en 50% chans för Dodgers vinst (med ML inräknad) på förhand. D v s, endast värde i odds över 2.00.

- Relief pitching:
Om jag är intresserad av ett lag efter att kollat SPs, blir nästa sak att kolla upp bullpen. Tillför detta inte värde är det stor risk att jag kör 1st 5 eftersom det annars minskar värdet på den totala matchbilden. I detta fallet har Dodgers bullpen sett betydligt sämre ut, både de senaste 5 och 10 matcherna. Det blir alltså 1st 5 här.

- Lagens offensiv och form:
Vi vet alla hur bra Dodgers är för tillfället med 53 vunna matcher de senaste 68. Dessa siffror är minst lika bra på bortaplan. Jag kollar på BA de senaste 5, respektive 10 matcherna, samt möten lagen emellan denna säsong. Dodgers har vunnit 7 av 10 matcher, trots förlusten igår, och har träffat bollen bättre de senaste fem (43 punkters marginal). Jag rankar även Dodgers offensiv högre i grunden. Här är min värdering 54-55% (odds på 1.85+).

- Uppställning / nya/kortsiktiga skador:
Endast ett namn spelar roll här och det är Brandon Phillips. I vanliga fall brukar jag inte lägga för mycket vikt vid individuella spelare men detta ändras när matchen har två mycket bra pitchers. Fem innings för dessa två kan betyda få chanser för offensiven och då betyder fart enormt mycket. Phillips slår inte bara bra utan är även ett hot på baserna. I detta fallet är min värdering 1.5-2% tapp för Reds efter den totala procentsatsen är uträknad.

Sammanfattning:
Jag väger SP till 40% och övrigt till 60%. I denna match får vi en procent på Dodgers till 52.4-53% + 1.5-2% för Phillips = 53.9-55% chans för Dodgers-vinst, och ett korrekt odds på 1.855 (53.9%). Jag spelade 2.03 vilket är 10 punkter mer än min lägstagräns (vilket är korrekt odds + 7 punkter i vanliga fall).
---

Jag har tidigare använt en mer nyanserad vägning men tror att felmarginalerna spökar och man lägger onödigt mycket vikt på vissa saker som är mycket svåra att bedöma.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat