Ser att det finns en dam EM tråd men tycker ändå denna match förtjänar en egen
Sverige-Tyskland
2,5 SS
Visst, Sverige har historiskt haft problem mot Tyskland. Bara en vinst de senaste 10 åren talar ett tydligt språk.
Tycker dock att det finns flera faktorer som kan bryta den negativa trenden ikväll.
Sverige har promenerat igenom gruppspel och kvartsfinal utan att behöva förta sig nämnvärt. De har förvaltat lägena som uppkommit och visat upp ett effektivt målskytte (13 mål på 4 matcher). Tyskland har gjort 4 mål på lika många matcher. Den "gamla" tyska lagmaskinen känns inte igen från "storhetstiden". Visst försvaret har varit okej (endast 1 insläppt mål) men de har inte heller sats på några svårare prov. Deras mittbackar är spelskickliga men också rätt tröga. Sverige har visat på bra fart i matchinledningarna och kan vi utnyttja detta och få hål på tyskorna tidigt kommer de få en riktigt jobbig match.
Jag vill också nämna fördelen av hemmaplanen och betydelsen av tränaren.
Man kan säga mycket om Pia men hon har verkligen gjort intryck och kommit in med mycket ny positiv energi och inte minst kunskap. Sverige kunde tidigare kört fast i många matcher. Idag känns det som att det finns många fler alternativ på hur man kan förändra spelet. Se bara när Sjögran kom in mot Italien vilken scenförändring det blev. Pia sprider ett lugn men också en laganda som kan bli avgörande. Det är ingen slump att hon lyfte det amerikanska laget till skyarna.
Med detta sagt så tror jag att den 12:e spelaren d.v.s. publiken kommer bära fram Sverige vilket ger det där lilla extra som förhoppningsvis blir avgörande.
En sista sak, det finns en övervägande risk att Tysklands kanske största stjärna Celia Okoyino da Mbabi missar matchen. Detta smyger säkert in en oro och är i alla fall inte positivt för tyskorna.
Jag tror Sverige tar hem en hyfsat tight och välspelad match. Mitt utgångstips blir 2-1.
Matchcenter med odds, statistik m.m.
http://www.liveresultat.se/match/Iof...matchsummering
Lycka till med era spel!