Citat:
Ursprungligen postat av hardballs
Vi kan ju försöka hålla oss till ämnet. Det handlar ej om att försvara min tjej som ej spelar fotboll, hon är ej intresserad av sporten. Och det handlar heller inte om att du förlorat pengar på damlandslaget?
Det finns ett stort intresse för damfotbollen, tittarsiffrorna återberättar det. Vidare förstår jag inte varför du jämför handboll och fotboll, du ville väl diskutera fotboll? Ska vi sedan diskutera fotboll så bör vi också jämföra damlag med damlag, inte herrar eller pojkar osv, vilken nöt som helst vet att det finns för stora skillnader.
|
Om du trodde att jag inte är medveten om skillnaden mellan män och kvinnors fysiska förutsättningar har jag nog varit otydlig. Det bevisas också av att du heller inte förstod, att inte var ute efter att diskutera andra sporter. Det jag ville lyfta fram var bland annat damlandslagets märkligt stora mediautrymme i förhållande till spelarnas utövande av sin sport. Att evenemanget i sig har höga tittarsiffror beror nog på att det ligger i nationens intresse när ett svenskt landslag, oavsett sport/idrott deltar i ett mästerskap. Min gamla mor satt som fastnaglad framför TV:n under premiären fastän hon aldrig sett en match från damallsvenskan. Ville också belysa det som flera av er andra också lyft fram, nämligen det faktum att det vimlar av fantastiska kvinnor/tjejer som fängslar oss betraktare när de utövar sin idrott. Men faktum kvarstår, fotboll är en av få sporter där man ser skillnader i själva utövandet mellan män kvinnor. I nästan alla andra sporter är det endast resultat/tider som skiljer damer/herrar och det på grund av de olika fysiska förutsättningarna. Avslutningsvis, som spelare har jag varit med för länge för att gå in tungt på en premiärmatch i dam EM, så jag kan försäkra dig att mina åsikter inte påverkas av en eventuell pengaförlust. När Neville Southall (Evertons gamle målvakt) tappade bollen efter en hörna i 88:e så att Wimbledon kunde kvittera till 1-1 var jag aningen påverkad av slutresultatet, då Everton var ett speciellt hatobjekt under många år. Troligen för att jag brände 13 rätt och 120 000 i utebliven vinst.