Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-18, 00:06   #15
Juret

Jurets avatar

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Därtill kan jag inte sluta filosofera över att 0-0 då borde vara det resultat som är enklast att beräkna just för att chansen för ytterligare mål i fotboll ökar när ett mål väl är gjort. Jag kan se logiken med att kompensera resultatet 1-1, men inte 0-0.
Hmm, jag förstår hur du tänker. För att inte snurra till det mer, jag menade chansen för ett mål vid 0-0 RELATIVT chansen för ett mål vid exempelvis 1-0.

Vid 0-0 spelar lagen mer defensivt för att inte riskera att släppa in ett mål vilket gör att sannolikheten för 0-0 egentligen är högre än den sannolikhet som Poisson skattar. Om två lag förväntas göra 1.5 mål var i en match (on average) så skattar Poisson sannolikheten för 0-0 till 0.22313*0.22313=0.0498=4.98%. Men, vår vetskap om att 0-0 kommer ske oftare gör att den sannolikheten bör justeras upp (på vilket resultats bekostnad vet jag ej, sannolikhetssumman måste dock alltid bli 1). Som sagt, det här är bara mina tankar utifrån vad jag läst, jag har inte själv testat någonting. Men du verkar ju vara bra på programmering så det blir intressant att höra vad du kommer fram till, jag gör mitt bästa med lite tips i rätt riktning.