Citat:
Ursprungligen postat av Juret
Jag har redan gett förklaringen i en mening i tidigare inlägg i denna tråd.
|
Jag antar att du syftar på när du skrev "
eftersom det är större chans för ytterligare mål i fotboll när ett mål väl är gjort till skillnad mot när det står 0-0".
Borde detta inte påverka alla resultat större än 0-0 då och inte enbart de binära resultaten? Eller är det så att det faktiskt påverkar
alla resultat just för att målen egentligen inte är oberoende av varandra men att det blir
extra märkbart just för de binära resultaten? Om det är så att det är extra märkbart för just de resultaten så kvarstår mina frågetecken kring varför just dessa resultat.
Därtill kan jag inte sluta filosofera över att 0-0 då borde vara det resultat som är enklast att beräkna just för att chansen för ytterligare mål i fotboll ökar
när ett mål väl är gjort. Jag kan se logiken med att kompensera resultatet 1-1, men inte 0-0.
Jag uppskattar verkligen din feedback. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Juret
Möjligt? Ja. Enkelt? Nej. Historik är enda sättet. Jämför historiska utfall med Poisson-fördelningen. Min gissning är att det inte ser ut likadant i alla fotbollsligor, varje har sina egna förutsättningar. Men det kanske endast skiljer sig marginellt.
|
Jag har nu genomfört dessa ändringar och vid jämförelse mot BF-marknaden är värderingen ännu bättre för just de binära resultaten nu. Jag gjorde simuleringar och testade att göra korrigeringar med mellan 1-20% och kom fram till att 5% justering (10% "netto" mellan ett oavgjort resultat och ett vinstresultat av de 4 kombinationerna).
Tydlig trend att det förbättrade sig stegvis upp till 5%, för att sedan se en tydlig trend för att simuleringen blev sämre stegvis om man gick över 5%.
Jag får vid tillfälle göra en analys av olika ligor likt du nämner för att se om man hittar några avvikelser eller andra intressanta samband att ta hänsyn till då mitt test sample inte är något att skryta om.