Tack för tipsen kring Bivariat poissonfördelning / Skellam. Verkar finnas en del intressant läsning om det!
Funderar även om man kan "brute force:a" fram "Correct score"-oddsen mha Matchodds (1X2) samt O/U 2.5-oddsen genom simulering av antalet förväntade mål per lag. Skall fundera lite och återkommer eventuellt med upplägg jag i sådant fall tänker mig som ni gärna då får försöka nöta hål i.
Citat:
Ursprungligen postat av therealfake
Bara en tanke. Men om du är intresserad av värderingen på BF och andra marknader så behöver du ju inte Poisson-fördelningen (som för övrigt är rätt dålig på exakta resultat för fotboll), och om du använder dig av det totala snittet så blir den än mer miss visande. Det borde ju räcka med att se hur marknaden ligger och agera därefter på BF, tror jag.
|
Jag är intresserad av att värdera specifikt "Correct score"-oddsen på BF med enbart Matchodds-marknaden samt O/U 2.5-odds marknaden på BF och inget annat. Inga andra externa tjänster som ger historisk statistik eller andra spelbolags odds för CS-marknaden.
Jag är medveten om att Poisson-fördelningen inte är perfekt för att uppskatta den verkliga sannolikheten för ett visst resultat i Fotboll, men jag tror den är tillräckligt bra för att uppskatta vad marknaden i slutändan kommer att värdera den till givet att det finns mycket likviditet på marknaden.
Med totala snittet antar jag att du syftar på O/U 2.5 linan i mitt fall. Jag förstår inte hur det kan bli ännu mer missvisande av att använda den som stöd då den indirekt ger mig marknadens värdering av resultaten 0-0, 1-0, 0-1 samt 1-1 tillsammans? Det känns ju absolut behjälpligt även om den inte ger klarhet i värderingen för dom enskilda resultaten.
Du får gärna förklara ytterligare vad du menar med risk för att vi har missförstått varandra