Genom att använda linorna och oddsen som redan finns ute räknar du ju endast ut deras implicita skattningar av Hemmalagets respektive Bortalagets förväntade antal mål i en match vilka deras resultatodds förstås redan är skattade på. Där finns inget av värde att hämta. Det som däremot vore intressant är att kunna skatta lagens förväntade antal mål BÄTTRE än bolagen. Och då kan naturligtvis inte oddsen användas för det syftet, det ÄR ju bolagens skattning. Då behövs riktig data (och jag vet inte alls vad man ska använda för fotboll).
När man sedan har skattat antalet förväntade mål, är Poissonfördelningen rätt att använda för att kunna sätta egna odds? Teoretiskt, nej. Detta eftersom det är större chans för ytterligare mål i fotboll när ett mål väl är gjort till skillnad mot när det står 0-0. Men det är väl den bästa approximationen. Jag har själv inte testat om distributionen av resultat i någon fotbollsliga skulle avvika signifikant från Poissonfördelningen och på så sätt vara olämplig. För hockey och bandy kan jag dock intyga att Poisson är en mycket bra approximation, men inte perfekt.
Senast redigerad av Juret den 2012-12-12 klockan 20:26.
|