Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-08, 14:05   #1
aspel

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 147
Standard

Money Management

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av money management då jag sett många medlemmar här har bra spel men förmodligen går minus iallafall pga svag strategi vad beträffar money mangement.

Faktum är att det inte spelar någon roll om du är suverän på att välja ut dina spel om du ger tillbaka allting på ett fåtal spel du felvärderat insatsen på.

Det finns en rad olika MM strategier, Kelly Critertion, Martingale, 1,2,3 star rating osv men jag kommer fokusera här på den strategi som är mest stabil och som de flesta professionella spelare håller sig till, Flat betting.

“Flat betting” är en mycket enkel och vägvinnande strategi det innebär att man satsar exakt samma belopp på varje objekt man valt ut.

På frågan hur mycket du ska satsa per spel, en konservativ gambler spelar 1% av rullen. Seriösa spelare lägger inte mer än 2%.

Till saken hör givetvis att en mindre bankrulle kan man ta större risker med än med en stor. Det är ingen ide att spela 2% flat om du har en bankrulle på 200 kr, men om du har 100 000 kr på spelkontot måste pengarna hanteras smartare.

Någon kanske undrar om man ska räkna om vad dessa 2% är efter varje avgjort spel. Svaret är nej. Om du åker på en “cold streak” och vi leker med teorin att alla spel du lagt stått i 2.0 och du förlorat alla 100 spel under en månad och din kassa rasat med X%.

Säg att du vänder trenden nästa månad och vinner alla 100 spel till 2.0. Då kommer du inte vara tillbaka på 0 efter andra månaden. Förlustinsatserna har varit oproportioneligt större jämfört med vinstinsatserna.

Likadant gäller givetvis om kassan ökar. Räknar du om din insatsprocent efter en vinst och nästa spel blir förlust sjunker kassan oproportioneligt mycket och det blir längre väg tillbaka.

Innan du lägger ditt första spel måste du ha ett mål för hur mycket kassan ska öka totalt innan du gör ett uttag. När du nått målet oavsett om det tar en dag eller ett år tar du ut ner till startkassan och forsätter med samma instats.

Felet många gör är att aldrig göra uttag utan låta girigheten ta överhand och öka insatserna istället……ett katastrofrecept.

Om du spelar flat tror jag man börjar värdera mer innan man ryggar folk till höger och vänster…..ställ dig frågan om reken du läst håller för dina 2%.

En annan banalare fördel är att du slipper fundera på vad ett spel är värt när du hittat ett spel.

Det finns givetvis undantag för när du ska spela flat. Spelar du på golf tex och du ska hitta en vinnare bland ett enormt stort startfält och oddset på en vinnare kan stå i 100ggr pengarna kommer du gå bankrupt illa kvickt om du spelar flat.
aspel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat