Citat:
Ursprungligen postat av HPT
Som upphovsman till ett reduceringsprogram har jag haft anledning att tänka en hel del på de här sakerna. Jag vet inte vilka rankingvariabler man "ska" använda, men jag kan iaf dela med mig av hur jag har tänkt och hur det är löst i programmet. I andra program gör man säkert på andra sätt...
- 19 olika variabler (allt från streckprocent till intjänade pengar) som används för att ranka hästarna från 1 till 15. Egen rank är en av dessa.
- Val av valfritt antal av dessa 19 variabler som används för att beräkna en snittrank, som då följdaktligen också kommer ligga mellan 1 och 15.
- Olika viktning av dessa variabler om man skulle upptäcka eller anse att någon av dem är viktigare.
Av ovanstående kan man då få en bedömning av hur bra hästen är och kan också använda det för att välja hästar automatiskt i streckspelen.
Vill man hitta bra spel i förhållande till chans tycker jag också det är intressant att jämföra hur insatserna på en häst skiljer sig åt mellan de olika spelen. En häst kan exempelvis vara betydligt mer spelad på vinnarspelet än på Tvilling-spelet, och då kanske man ska överväga att spela det sistnämnda för att ha bäst chans att gå plus.
|
Låter nära situationen för mig. Men du har inte lyckats omvandla dessa rankningsvärden till oddsvärden? Tänker mig detta för att hitta spelvärda odds, rankningen säger ju i princip vilken häst man tror ska vinna, men det säger inget om hur den egna bedömning förhåller sig till oddsen som ligger ute hos spelbolagen.