Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-01, 11:34   #8
linusiuz

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 501
Standard

Som fd. elitfotbollsspelare på korpennivå kan jag inte låta bli den här tråden.

Blir bollen halare får målvakten ha mer kropp bakom bollen. Kan inte tänka mig att det blir fler hörnor då än någon gång annars iallafall. Ett läge då det kanske skulle kunna bli mer problem för målvakten är om det regnar och lagen inte brukar vattna gräsmattan... då det blir snabbare studs på bollen kanske de tvingas parera detta någon gång extra. Nu vattnar ju de flesta sina planer så detta ska inte vara något egentligt problem.

Min erfarenhet säger att blir bollen tyngre nickar spelarna ändå. Kan hända att det kan ha påverkat en och annan på min gamla nivå där vissa spelare blev sköldpaddor när en tung grusboll kom flygande. Men i elitfotbollen avgör nog mer om man är stark huvudspelare eller ej, inte bollens densitet.

Visst kan vanan att spela i ett visst klimat spela roll. Men det handlar väl inte enbart om kyla utan även om extrem värme, mycket regn, vana med snö eller inte. Som spelare anpassar du dig efter förutsättningarna du spelar vanligtvis och lär dig behärska dem. Jag tror att är du van med värme kan du få problem i kyla och tvärtom. Men i mångt och mycket handlar det nog om förberedelser. Förlorar Barcelona hos Rubin Kazan i dåligt väder så har de förberett sig dåligt. Visst kan hemmaplansfördelen bli lite större om det även är klimatskillnad. Men i Europa har vi ju ungefär liknanade klimat där det kan snöa och bli plus 30 i samtliga länder.. Så det handlar nog mer om metal inställning och förberedelser. Men en brasklapp för att extrema situation kan gynna laget som är mest vana vid det.(t.ex. extrem värme eller ordentligt snöfall)

Detta vara bara lite lösa tankar om ämnet..
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
greedy (+6)
linusiuz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat