Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-24, 02:15   #24
boored
i hate bunnies

booreds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Slutresultatet är väl just det, hur man tog sig dit.?

Vad som är beroende av vad är sällan glasklart. Men i det här fallet är det ju det totala antalet mål i en match jag vill modellera (det är ju inte givet), och min hypotes är att lag som tidigare gjort tidiga mål kommer fortsätta göra det. Och ett tidigt mål öppnar upp för fler mål genom de taktiska implikationer vi tagit upp mycket tidigare än om första målet kommer sent. Det är möjligt att det inte alls finns något sådant samband, att vissa lag gör mål tidigare än andra genomgående.
Ne det är ju inte glasklart, alla har olika sätt att angripa problemen
Jag kan dock inte komma på nån orsak varför jag skulle behöva veta sånt om jag inte live-spelar, totala antalet mål efter 90 minuter duger bra.
För att eventuellt utveckla en Live-räknare behöver jag veta hur mål är fördelade och hur händelser som tex mål inverkar på matchbilden för resterande matchtid men inte i prematch spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Hur kommer du fram till de förväntade värdena i din modell? Jag menar Poisson-fördelningen, modifierad eller ej, är ju bara användbar om väntevärderna är väl skattade (bättre än bookmakerns torde vara kravet).
Med in-datan som jag skrev tidigare. Hur målväntevärden sedan räknas är en röra formler och koefficienter till höger och vänster hopplöst att gå in på och har ändrats otaliga gånger under tiden jag kämpat med projektet.
Men så ser en av 20tal flikar i mls-workbooken ut https://i.imgur.com/j0Hnu.png

1.69 och 1.09 är målväntevärdena som hoppar in i annat sheet där själva poisson-räknaren finns och returnerar lite av resultaten till gröna rutan(1 X 2, ml, o/u2.5).
Du kan se i flikarna iaf lite hur dom 2 värdena kommer till innan dom hamnar på fliken i bild för att blandas och justerar i en salig röra shotsengine, classdata, formengine osv...
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
|

"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."

Senast redigerad av boored den 2012-06-24 klockan 02:17.
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat