Citat:
Ursprungligen postat av Juret
Okej, jag använder uteslutande regressionsanalys. Men jag har aldrig testat fotboll närmare, har inte kommit underfund med hur målfördelningen egentligen ser ut där. Fotboll är ju inte "free flowing" som exempelvis hockey vilket förstör Poisson-processen. Kan du byta anfallstaktik mot försvarstaktik i stor utsträckning såsom i fotboll då är ju inte det förväntade antalet mål konstant matchen igenom. Har ingen bra fundering på hur man kan lösa det.
|
Som sådan går den inte att använda på fotboll nej, måste anpassa den(öka sannolikhet för kryss osv).
Att kunna justera anfall/försvar och om målchans är konstant eller ej under match har endast betydelse i livespel men jo såna konfigurationer av räknaren finns också där du kan justera offensivt/defensivt tex efter ett mål(kan ju egentligen justeras/byggas helt enligt egna ider och önskemål). Live-spelar dock inte själv men testat några.
Även i hockey kan man korrigera räknaren tör emptynet, flytta bort lite % från 1-målsvinster till 2-målsvinster/oavgjort.
Bandy skulle jag tänka mig den funkar riktigt bra till helt okonfigurerad.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."