Citat:
Ursprungligen postat av Juret
Okej, låter intressant även om jag inte riktigt förstår hur du baserat uträkningarna.
|
De börjar vara för mycket för mig att hänga med i också

20tal sheets / workbook och liga när man efterhand addat egenskaper, ändrat, trimmat och konfigurerat i en enda röra. Att försöka förklara det går väl inte precis utan att studera alla formler i workbooken.
Finns ju inget facit, alla som kör såna tycker ju saker är olika viktiga och bygger sina modeller efter det. tex frånvarande spelares betydelse är väldigt subjektivt. Jag bortser helt från inbördesmöten medan andra tycker de är viktigt. Jag har helt övergett pågående säsongs hemma/borta tabell medan andra tycker de är viktigt osv
Vad jag baserar uträkningar på? I stort sätt som man kommer fram till spel med pappar/penna/huvudet antar jag, bara bygga formler som gör det automatiskt istället är väl poängen. Sedan kommer man ju på nya saker under resans gång, eller kasserar gamla ider.
De jag började från iaf var
den artikeln (dessvärre på finska så du får väl testa google translate) blandat med poisson-räknare(finns att ladda ner ett antal versioner på samma sajt). Fundera på att lägga till elo-rating också senare.
Borde väl går hitta bra artiklar om alla nämnda på engelska också(bara läst finska jag), svenska dessvärre knappast något intressant.