Citat:
Man blir tjock av kött också om man äter för mycket av det. När det gäller hälsa är folk helt dumma i huvudet.
|
Fast med kött har vi inte samma problem med överkonsumtion, av både tradionella och ekonomiska skäl antar jag. Kolhydrater har jag tidigare käkat alldeles för mycket av, som många andra också har. Märker helt klart skillnad i att jag känner mig mer aktiv och kroppen är "vaken" när jag hittar rätt med kosten.
Sen är det ju skillnad på mat och mat, oavsett om du blir fet av båda om du äter för mycket av dem.
"Det finns goda vetenskapliga skäl att LCHF fungerar. När du undviker socker och stärkelserik mat stabiliseras ditt blodsocker och det fettlagrande hormonet insulin sjunker. Då ökar din fettförbränning och du blir mättare."
Citat:
- Det är en metod för lata idioter, man går ner i vikt utan att träna, men den fungerar inte i längden för vi behöver kolhydrater för att orka träna och för att inte bli olyckliga och trögtänkta.
|
Här förstår jag honom om vi pratar att man ska leva efter det till 100% och vill lösa sina viktproblem enbart genom att LCHF.
Men att nyttja det här under perioder då du vill tappa lite kilon snabbare men fortfarande behålla muskelmassa fungerar det utmärkt. Man behöver inte dra allt till sin gräns utan kan kolla vad kroppen behöver för vad, och äta därefter.
Jag är ingen förespråkare av att leva efter LCHF metoden eller att skippa kolhydraterna för att slippa träna när man vill tappa vikt, men har själv använt det i "måttliga doser" både i kombination med träning och utan, och rekommenderar det då man får god respons från kroppen av det.