Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-24, 21:32   #13
Galeocerdo cuvier

Galeocerdo cuviers avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Missade att du var ointresserad av matte, men jag kan avslöja att du knappt behöver kunna högstadiematte speciellt bra för att klara dig igenom en ekonomutbildning på ett helt okej sätt.

Nu kanske jag blandar ihop saker men socionom etc hör väl till humaniora mer eller mindre??

Är du smart på rätt sätt kan du ace:a högskoleprovet efter att du pluggat upp dina gymnasiebetyg och komma in varsomhelst för övrigt. Gör ett försök vetja!
Värre än ointresserad, jag kan inget utöver de fyra grundräknesätten. MVG:na är i historia/engelska osv. Tre IG:n är på grund av att jag totalt slutade bry mig om skolan sista terminen, men de två andra är i matte B och naturvetenskap A.

Har en polare som läser till civilekonom i Linköping och det verkar som en bra utbildning om man ser till arbetsmöjligheter efter examen, och jag skulle nog i alla fall kunna komma in i Örebro/Umeå med mina betyg. Men denne polare hade i alla fall VG-MVG i Matte C så han är lite över medel på matte och han verkar tycka matten är rätt svår ibland på civilekonomlinjen. Verkar som att många tekniker säger "åhh matten på civilekonomlinjen är barnslig", kanske i era teknikerögon med MVG i Matte E - men glöm inte oss samhällsnissar som sätter MVG i Engelska utan att öppna boken men inte kan klara Matte A utan att fuska.

Såhär ser jag ut när de matematiska diskussionerna går igång på forumet kring odds och spel.

Socionom hör inte till humaniora.
"Humaniora, beteckning på de vetenskapliga ämnen som studerar människan som kulturell varelse. Hit räknas ämnen som filosofi, historia, idéhistoria, estetik, arkeologi, retorik, språk och litteraturvetenskap. Till humanvetenskaperna räknas dessa samt även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. Gränsen mellan humaniora och samhällsvetenskap är flytande. "

Man ser direkt att humaniora är garanterad arbetslöshet. Humanvetenskaperna/samhällsvetenskapliga utbildningarna leder oftare till jobb men är dåligt betalda, förutom psykologer då.

Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2012-04-24 klockan 21:34.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat