Vad är en "riktig" studentstad då? Har själv pluggat både i Umeå och Karlstad och kan inte säga att det var sämre "studentliv" i Umeå. Det där blir vad du gör det till, vill du ha mycket party och så så hittar du det i vilken universitetsstad som helst. Bland de tusentals studenter som finns i en uni-stad lär du väl hitta ett gäng du vill umgås med var du än kommer. Att de stora/"mer prestigefyllda" universiteten ser bättre ut på pappret är ju iofs ett vettigt argument.
Men ta och fundera på vad du vill plugga först och titta över vilka alternativ du har vad gäller universitet sen. Det är hur många som helst som pluggar flera år på "fel" linje (mig själv inkluderat). Iofs är alla erfarenheter bra erfarenheter och jag har nytta av alla utbildningar jag gått när jag söker jobb/jobbar.
Själv har jag pluggat teknik och ekonomi och jag inbillar mig att de som är intresserade av betting på ett djupare plan är analytiska personer som passar och trivs inom det området. Är man mer inåtvänd av sig är det väl mer åt teknik/data-hållet, annars mer ekonom kanske.
I övrigt tycker jag Scania har bra poänger. Hur fan lyckades du komba 7 MVG och 9 VG med 5 IG förresten!? Min erfarenhet är att de som har bra läshuvud som regel brukar klara sig igenom de kurser man är totalt ointresserad av på ren tomgång.
Om jag ska dra mina erfarenheter av plugg inom teknik och ekonomi så skulle jag säga att det krävs ganska mycket mer plugg om du väljer teknik. Fördomarna att teknikfolket är lite nördiga och ekonomer mer stekiga stämmer mycket bra skulle jag säga.