Du har en poäng MrHardball - det går självfallet inte dra alla över en kam, precis som med allt annat. Det är oerhört svårt att få jobb i ett annat land om man inte kan språket.
Roten till att jag med många andra stör sig på detta är:
1: Många (de flesta skulle jag tro), utnyttjar systemet till max.
2: De VET verkligen "sina" rättigheter innan dom ens är i Sverige, för i detta land välkomnar vi alla och ger frikostigt med bidrag.
3: Det lönar sig inte att arbeta för dom, dom skulle hamna i en löneklass där det inte är värt att ens tänka på arbete för mannen i familjen tex. Bättre att få bidragen för dom kommer ändå inte upp till existensminimum för familjen om bara 1 arbetar...
En somalier som kommer till Sverige får bättre hjälp av samhället än en infödd svensk som hamnat på "sniskan" med livet. En utförsäkrad från Försäkringskassan pga helt sjuka regler är bottenskrapet som inte får någon som helst hjälp förrän alla tillgångar så som eventuellt bil etc är avyttrade för sitt uppehälle, trots att denne person kanske jobbat många år innan sin sjukdom. Då skall plötsligt allt säljas som man byggt upp för att få en månatlig peng från socialtjänsten.
Somaliern får i stort sett det dom pekar på...
Hade jag varit i deras situation(somalier), ja kanske hade jag resonerat likadant. Det handlar ju i grund och botten om överlevnad för oss alla och det är klart alla ser om sitt eget hus med bästa förmåga.
Dock så stör jag mig över att dom skriker över sina "rättigheter" i Sverige när svenska politikerna inte ens tar hand om sina egna först, det är inte acceptabelt att Svenskar får stå i skymundan för att vi ska vara så jävla präktiga och ta emot alla som önskar ta del av den svenska välfärden!
Heja Finland! Släpper väl in 1-2 per år, som har riktigt goda skäl att komma in...
Sedan att bara jämföra brottsstatistiken procentuellt i Sverige på invandrare vs inte - så är det ju en annan femma men den är nog inte så trevlig läsning.
God Jul
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|