Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Håller faktiskt inte med i det sista. Det är en alldeles för stor generalisering för min smak. Själv är jag 90-talist (94) och född i den övre medelklassen/överklassen beroende på hur man räknar med familjepengar och frysta tillgångar och jag har alltid blivit uppfostrad av min mor med mottot "Du är här för att göra andra gott och hjälpa andra". Bland mina vänner med liknande situaton är vi ungefär 50/50 i individualister och icke individualister. Bland nyrika där emot kan jag säga att individualisterna är fler.
Just my few cents!
|
Givetvis är det en (enorm) generalisering utav samhället, men det är också det ämnet handlar om. Det går inte att utvärdera 9 miljoner människor utan man måste generalisera.
Utefter din korta beskrivning kan jag säga att jag kommer från liknande förhållanden. Är något år äldre och uppväxt i Stockholm.
Jag ser mig så att säga inte mig själv som en del av min generalisering. Men slår jag en överblick över svenska befolkningen (har nårga års kringflyttande i Sverige/EU bakom mig) så får jag den uppfattningen som jag beskrev tidigare.
Självklart är det inte en enda sak man kan sätta fingret på men jag tror att om man härrör dessa cykler till den ekonomiska sitsen hos äldre generationer samt i vilket stadie samhället befinner sig i är man nog åtminstone en del av sanningen på spåret.
Sen får man ju såklart bestämma sig lite för vad man menar med exempelvis individualister och kollektivister. För mig är individen sig själv och ens familj, medan kollektivet är hela befolkningen.
Sen får vi inte glömma att räkna de samhällsparasiter som lever utav staten utan att ge något tillbaka. De utgör en ganska stor del av dagens unga (åtminstone i vissa delar utav landet) och kan inte räknas varken till individualister eller kollektivister.