Citat:
Ursprungligen postat av Enroth
Tror för övrigt också att det kan hänga ihop med att 60- och 70-talisterna föddes som världens rikaste. I föräldrarnas testamenten var/är det inte snålt om tillgångar och belåningen är låg, om inte obefintlig.
Denna ekonomiska frihet smittar av sig och har lett till curling-generationen. Där alla, utan vidare prestation, kan bli något unikt och leva ett liv i lyx - långt ifrån löneslavarnas helvete. Mycket med hjälp utav IT-eran som passande blommat under perioden.
Men ser man mot horisonten kan man tydligt ana hur framtiden drastiskt förändras - våra barn (60-talisternas barnbarn) kommer bli testamenterade på sin höjd en bostadsrätt som är belånad till dubbla dess marknadsvärde, istället för en bondgård i utkanten av en storstad med styck-värde på 100 miljoner. Det kommer förändra befolkningens grundläggande tankesätt.
Föds du in i rikedom utvecklas du till indivudalist - ur fattigdom utvecklas kollektivism.
|
Citat:
Ursprungligen postat av dellgren
Mycket intressant perspektiv Enroth!
|
Håller faktiskt inte med i det sista. Det är en alldeles för stor generalisering för min smak. Själv är jag 90-talist (94) och född i den övre medelklassen/överklassen beroende på hur man räknar med familjepengar och frysta tillgångar och jag har alltid blivit uppfostrad av min mor med mottot "Du är här för att göra andra gott och hjälpa andra". Bland mina vänner med liknande situaton är vi ungefär 50/50 i individualister och icke individualister. Bland nyrika där emot kan jag säga att individualisterna är fler.
Just my few cents!