Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-21, 00:21   #1
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Från vi till jag

Jag har en frågeställning som jag själv ofta kommer tillbaka till och funderar på.
Som en bakgrund ska jag säga att jag själv är född 1982 och har jobbat inom skolans värld med elever som är födde 1986 och framåt så detta baserar jag mycket på som jag har upplevt det inom skolans värld.

Var nu beredda på att detta kan bli luddigt och flummigt men jag ska försöka presentera min tes någorlunda.

Min frågeställning är egentligen när "vi" (samhället) gick över från vi-perspektivet till jag-perspektivet. Och vad har detta berott på. Eller möjligen, börjar jag bli för gammal och tycka att "allt var bättre förr".

Jag kan tycka att hela min uppväxt har grundat sig i en känsla av "vi-mentalitet". Naturligtvis kan det ha sociala grunder till stor del men jag har diskuterat det med många av mina vänner och dom instämmer.
Under min uppväxt och tid i skolan så pratades det ofta om kollektivet. Själva ordet kollektiv använde man sig inte av men det poängterades gång på annan att man är stark tillsammans och det var nästan lite fult att sätta sig själv i första rummet.

Nuförtiden är det "jag-mentaliteten" som styr och ställer. Om jag tittar till skolungdomarna så är det ens egna behov som ska nyttjas i första hand och allt som man kan ha egen vinning för är positivt. Tjänar man inget på det självt är det inget man bemödas med. Även skolan har utvecklats i samma riktning där den individuella prestationen räknas och där de individuella behoven ska tillgodoses. "Jag-tänket" är det viktigaste idag och jag tycker att denna förändring har gått väldigt fort.

Om jag ser till de elever som jag har haft (1986-1999) så kan jag se någotsånär var förändningen började ske. Naturligtvis inte representativt för hela Sverige man kanske en fingervisning. 86-, 87- och 88-orna var tydliga kollektivmänniskor samtidigt som jag tydlig såg att 92-orna var individualisterna. Så där någonstans - kring skiftet mellan 80- och 90-tal så kom denna förändring.

Jag har en liten tanke om att detta även syns i fotbollens värld. För er som minns VM 1994 (mer än att ha sett krönikan 10 år senare) - jämför fotbollen av idag med den som var i början på 1990-talet. Är det inte skillnad på dåtidens kollektivism och nutidens individualism. Jag har svårt att precisera min tanke här dock.

Vad beror detta på? Är det ett så tragiskt och enkelt faktum att jag-tänket enbart är en grund av den hårda konkurrensen i samhället? Jag vill ju inte tro det. Kanske är det så att kollektiv kontra individualism är något som kommer och går i cykler (får kanske prata med mamma/mormor om detta). Men framförallt - När hände detta?

Jag är själv en solvklar kollektivist och kan ibland känna mig lite obekväm i dagens samhälle...

Ni snorisar som är födda på 1990-talet vet kanske inte vad jag pratar om men ni får gärna yttra er ändå Ni som är födda från 1985 och bakåt får mer än gärna yttra er och delge mig era tankar eller idéer.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Maijadona (+50)

Senast redigerad av dellgren den 2012-03-21 klockan 00:23.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat