För en herrans massa år sedan hade jag en konversation med en vän från Australien. Jag berättade då för honom att jag var handbollstränare för ett flicklag strax utanför orten där jag då bodde. Min vän förstod inte riktigt vilken sport det var som jag åsyftade men efter att ha förklarat för honom lite närmre så sa han slutligen: ”Ah, you mean netball?”. Jag var ju säker på att handboll hette ”handball” på engelska och ska jag vara ärlig så visste jag inte om netball kanske var någon lokal variant av handboll ”down under”.
Internet fick bli min hjälp när detta problem uppstod och jag läste (ja, vi går tillbaka så pass långt i tiden som FÖRE YouTube) lite om denna sport netball och insåg snabbt att det inte rörde sig om samma sport som jag tre gånger i veckan tragglade med mina tjejer i hallen. Och när sedan YouTube kom till världen så passade jag en dag på att söka efter denna sport för att få reda på vad det egentligen var för något. Och snabbt insåg jag att jag blivit förolämpad av min australiensiska vän.
För ett par veckor sedan beskrev jag idrotten Ice Cross Downhill för er och nu har turen kommit till Netball. Jag ska försöka vara neutral i min beskrivning av denna sport som är populär på den södra hemisfären men om mitt tycke om idrotten smyger sig igenom någonstans så får ni säga till.
Okej. Netball alltså. Om man söker information om sporten på Wikipedia så inleds det med att det är en sport som härrör sig från tidiga versioner av basket. Och absolut, det kan jag köpa. Det finns en del andra likheter med hederlig korgboll men att jämföra de två idrotterna är kanske inte helt rättvist.
En netballmatch består av 4 quarters som vanligtvis är 15 minuter långa och spelas på en plan som är 100 x 50 foot stor (30,5 respektive 15,25 meter) och idrotten är spelbar både inomhus och utomhus – fantastiskt! Planen är indelad i tre lika stora zoner: målzoner (kan även kallas för anfallszon och försvarszon) i vars en ända av planen samt centerzonen i mitten. I varje målzon så finns det en halvcirkel precis under korgen som kallas för ”cirkeln” (kreativt!). Korgen i sin tur sitter på cirka tre meters höjd (utan stoppbräda) och är naturligtvis den som man ska få bollen i för att få poäng.
Mitt på planen, i mittzonen, finns det en liten cirkel som heter mittcirkeln och det är från denna som matchen startas genom ett hederligt avkast.
De mest grundläggande reglerna är ganska så enkla att förstå och jag tänkte bara upplysa er om de absolut viktigaste. Först och främst – netball är en idrott där närkontakt inte är tillåtet. Motståndaren måste stå minst 90 cm från bollinnehavaren. Redan där försvinner ganska så stort förtroende för sporten hos mig. Man ska alltså slåss om en boll i en sport och så får man inte ens lov att röra vid varandra? Trams.
För att netball inte ska klassas som något ploj som man håller på med på skolidrotten så har man valt att göra det något mer komplicerat genom att ge de olika spelarna på planen olika namn och därmed också olika områden på planen som dom INTE får lov att gå in i. Detta är rörigt och helt irrelevant för en sport att jag låter er själv få denna fakta genom att titta på YouTube-klippet som jag bifogar längst ner. Goalkeeper, goal-defence, wing-defence, centre, wing-attack, goal-attack och goal-shooter heter dom i alla fall och dessa positioner kan man ju naturligtvis inte, som publik, röra ihop eftersom det står klart och tydligt på spelarnas dräkter med STORA bokstäver. Naturligtvis så finns det inte en enda spelare av de sju i lagen som får befinna sig varsomhelst på planen. Äh.
Okej. Dags för lite action då kanske. Om man ska anfalla så får man inte heller göra det på det sätt som man själv vill. Först och främst så får du inte ta något steg när du väl har fångat ballongpassen som kommer från lilla Lisa. Nej. Har du väl fångat bollen så får du stå där och se dum ut medan du inväntar någon medspelare. Du får lov att röra en fot men låt oss säga att du fångar bollen när du står på vänster ben (?) – då får du röra högerbenet bäst fan du vill men lyfter du ditt vänsterben så måste du passa eller skjuta innan du sätter ner det igen. Visst ger det en härlig rytm i spelet och snabbt anfallsspel?
Och som om detta inte var nog så får du inte passa bollen från din egen försvarszon till anfallszonen utan bollen MÅSTE gå via mittzonen. Så snabba kontringar är inte något att tänka på utan Jennifer (som alltid missar korgen och har förärats med någon obskyr positioneringstitel) MÅSTE du alltså passa till eftersom hon befinner sig i mittzonen samtidigt som Anna är helt fri borta vid motståndarkorgen. Suck.
Nu kan vi spola fram spelet en aning. Nu har du bollen i anfallszon och du står där tillsammans med denna Anna. Då är det väl bara att passa till henne och låta henne sätta den i korgen? App, app, app. Naturligtvis så finns det regler här också. Först och främst: Om du ens har tänkt tanken att försöka passa till Anna så måste du snabbt räkna upp i huvudet hur långt avståndet är mellan dig och henne. Är avståndet tillräckligt långt för att en motståndare ska kunna ställa sig mellan er två? För så är reglerna nämligen. Du får inte stå direkt invid Anna och passa bollen till henne utan något så tvetydigt som en personbredd är det minimala avståndet som det måste vara om du ska passa bollen.
Nåväl, du har insett att Anna och du i alla fall står med två meters mellan rum och du passar den till henne och ser inom dig hur hon sätter ett snyggt långskott – rakt ner i nätet. Men nej! Denna Anna som är så målkåt så det inte är sant, hon måste befinna sig inne i ”cirkeln” för att få skjuta. Det vill säga: hon måste stå inom den halvcirkeln som är mitt under korgen för att få göra mål. Och möjligheterna till snygga distansskott är därmed borttagna.
Men du har tur. Anna står inne i halvcirkeln och skjuter bollen i nätet och ditt lag får poäng. Dags för nytt avkast och motståndarna har chansen att gå till anfall. Icke då. Eller jo, men inte alltid. Avkast sker ju som bekant från den lilla mittcirkeln i mittzonen. MEN. Alltid ett men. Nu måste man komma ihåg vem som gjorde avkastet sist. Var det ditt motståndarlag som gjorde det senaste avkastet så är det nämligen ditt lags tur att få starta om spelet igen – trots att ni nyligen var uppe och gjorde mål. Oerhört logiskt och rättvist va?
Skulle det vara som så att det under spelets gång uppstår en situation där någon av de två domarna inte kan se vilket lag som först fångar bollen i en passning så blåser rättsskiparna i sin pipa och dömer uppkast. Detta är något som jag har hört är mer regel än undantag inom sporten och i mina ögon så tyder det på bristande kompetens hos domarna. Närkontakt var ju inte tillåtet så det borde ju vara uppenbart vem som fångar bollen först?
När man tittar på sporten så tappar man en del förtroende och avfärdar den som trams. När man ser en målsituation så ser det inget annat än komiskt ut. Eftersom det inte är en närkontaktsport och motståndaren måste stå 90cm ifrån dig som skytt så har du alltid fritt spelrum till korgen. Att motståndaren sen står och hoppar och fäktar med armarna är avgörande för mig att detta inte är en sport att ta på något allvar.
Medvetet använde jag mig enbart av flicknamn när jag beskrev dina medspelare i en matchsituation för det är som så att netball nästan uteslutande spelas av tjejer. Det är dessutom en sport som nästan uteslutande spelas av nationer som tillhör eller har tillhört det Brittiska Samväldet (dvs en hel drös av plutteländer runt om i världen).
Statistiken säger att det finns cirka 20 miljoner utövare av denna idrott i cirka 80 länder världen runt. IFNA (International Federation of Netball Associations) är det som styr det hela och det finns kontinentala grupperingar därunder. Sverige finns inte med i den europeiska konfederationen (tack och lov) som består av England, Gibraltar, Malta, Nordirland, Irland, Skottland, Schweiz och Wales.
Min ”vän” ifrån Australien borde kanske inte längre vara min vän. Men sport är inte allt och jag har förlåtit honom för att han förolämpade mig å det grövsta. Netball är gjort för att vara något man utövar på idrottslektionerna i årskurs fyra och inget annat. Jag bifogar två YouTube-klipp till er så att ni får njuta lite. Det första klippet är en instruktionsvideo till regelverket och den andra är den så rafflande VM-finalen mellan Australien och Nya Zeeland från 2011 så ni kan få se sporten live. Orkar ni se mer än 30 sekunder på matchen så slå ni mig i alla fall.
Kan man ta det seriöst?
http://www.youtube.com/watch?v=aBuxsRnU50A
http://www.youtube.com/watch?v=bgr2zmq9CUk