Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-15, 15:43   #40
Asprilla

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enroth Visa inlägg
Det som Sharps skulle kunna va grunden för är själva databasen. Modeller och så vidare lär ju var och en få fortsätta att snickra hemma i valfri mjukvara.

Brist på öppna databaser råder det ju i så gott som varje sport/liga, framförallt databaser som följer en specifik mall. I dagsläget blir det ju väldigt mycket hämtande från olika databaser som alla har sina egna mallar...

Så en sorts knytpunkt ser jag absolut ett stort behov utav. Den måste givetvis sköta sig manuellt, då det annars skulle bli en på tok för stor arbetsbörda - men det borde ju inte vara några större klurigheter att fixa.

De flesta ligor/förbund har väl sin egna statistik bas där den mesta informationen borde gå att plocka (ex. stats.swehockey.se/ ) och sedan anpassa efter "sharp-mallen".

Skulle utan vidare betala en månatlig slant för att få tillgång till denna databas om den huserade statistik för många sporter och ligor.

Vilka siffror som är intressanta är ju ganska uppenbart - det mesta som är tillgängligt. Väder, plublik osv. är väl kanske något som missats i diskussionen (?).

Obearbetat så klart, det är ju det främsta problemet med existerande sidor - de bearbetar och väljer ut va de tycker är intressant och låser in resten.
Vilka är det som ligger bakom Sharps? Boone som svarade på föregående sida verkar ha ett finger med i spelet? Eller?

Även jag är villig att betala åtminstone min del av serverkostnaderna om en stor mängd data i form av Excel-filer (om nu dessa tar förhållandevis stor plats) eller vad det nu blir kommer att ligga på era servrar. Det får inte vara något hinder. Men självklart måste det vara open source. Att det sen alltid kommer att finnas snyltare är väl lika självskrivet som att jorden är rund (även om den inte har någon perfekt klotform!).

Precis! Obearbetad data är det stora målet. Och precis som ni konstaterar bör så mycket som möjligt vara härlett, utan att det inkräktar på mängden information.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-15 klockan 15:44.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat