Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-13, 18:24   #11
Asprilla

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Raimond Visa inlägg
En sak som kan vara värd att tänka på angående andelen x matcher är ju hur pass jämna lagen är. Om ett topplag (rankat A) spelar hemma mot ett bottenlag (Rankat D-E) ligger antagligen sannolikheten för x mellan 12-20% medan den är betydligt högre då två jämnstarka lag möts.
Så kan det absolut vara, det har jag tänkt på. Men är detta en självklarhet? I längden har du nog rätt i det, men det är också sällan toppmatcher slutar oavgjort. Många vill avgöra, mycket står på spel, ett mål blir guld värt eftersom lagen inte underskattar varandra, samtidigt som bottenlag ger järnet mot serieledare. Har man inga siffror på saker måste man i alla fall ifrågasätta sina teorier. Jag har dock funderat på hur jag ska undersöka saken, och det kommer jag att göra. Du har med stor sannolikhet rätt och därav böckernas högre procent på kryss.

Edit: På tal om hur kryssen fördelar sig över året kan du få en rätt bra överblick här för Championship: http://www.soccerstats.com/allmatche...=england2_2011

Det ligger lite i att fler kryss faller under vintern, men det är ingen självklarhet enligt senaste årens statistik:

Månad: Aug-Sep-Okt-Nov-Dec---Jan-Feb-Mar-Apr-Maj
2010/2011: 25-25-22-30-21---35-29-25-29-21
2009/2010: 38-31-30-31-30---25-20-30-29-40 = Andel kryss av spelade matcher denna månad.

Statistiken ser nästan helt olika ut för de senaste säsongerna. Maj och Augusti kan nog räknas bort eftersom för få matcher spelas dessa månader. Annars var det ju helt tvärtom. 10/11 föll fler kryss under vintern. 09/10 föll färre kryss under vintern (jan/feb). Svårtolkat!

Edit: Och här har du en vädergraf att jämföra med: http://oi41.tinypic.com/nvustf.jpg - Temperaturer över Sverige, men man ser åtminstone när vintern börjat respektive år. 2009 var det inte riktigt lika kallt i December, som det var 2010. Det säger emot att kylan skulle rendera fler kryss. Tvärtom. 2010/2011 var dec och feb kallast, men det blev flest kryss i januari. Under 2009 var jan och feb kallast, och det blev även här minst kryss. Detta är förstås väldigt ovetenskapligt, men tendensen, såvida den existerar, är snarast omvänd. Färre kryss under kalla månader. Men det beror förstås på hur kallt vi snackar. Det är ju inte dödskallt just nu. Kanske har böckerna räknat feb som en förhållandevis "varm" månad och därför höjt kryssprocenten. Det har trots allt blivit 36 % kryss hittills i februari.

Och i år blev det absolut minst kryss i januari (17 %) som varit iskall...

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-13 klockan 18:55.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat