Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-13, 05:08   #20
Asprilla

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Tack för engagemanget, LadyDeWinter!

Jag förstår ungefär vad du gör för något. Ett macro är något som upprepar en process, ungefär som ett script. I ett macro kan man även använda sig av IF- och ELSE- och WHILE-satser o.s.v. precis som i ett script. Känner dock att jag måste läsa på någon vecka för att förstå detta bättre, framför allt om hur man spelar in sitt macro.

Du har rätt i att din information inte riktigt är vad jag sökte. Dock är du på rätt spår. Att fixa ett macro av det slag jag skulle önska går säkert också att göra.

Jag är ute efter följande:

1. Statistiken för en enskild match ser ut såhär: http://soccernet.espn.go.com/gamecas...308183&cc=5739 - I detta fall Leeds - Derby.

2. Varje lag har även en utförlig statistik över samtliga spelare för varje säsong: http://soccernet.espn.go.com/team/sq...united?cc=5739

Informationen i steg 2 har jag enkelt fått ned genom att manuellt gå in på varje lags truppstatistik i Excel-fönstret. Det gick fint och ser ut såhär när jag snyggat till det:

Alla spelare har fått ett ID (primary key) och en klubbtilhörighet (foreign key). Problemet är att koppla samtliga spelare i samtliga matcher till det ID-nummer de tilldelats m.h.a. denna sammanlagda truppstatistik.

En sak är att match-ID - i detta fall 308183 (steg 1) - blir svårt att gå efter, eftersom nästa match med ID 308184 är en match från League 2 och inte från Championship. Dock borde man förstås kunna hämta ALLA matcher under en säsong (oavsett division) eftersom ett lags spelare rimligtvis bara spelar för just det laget, och det därför borde gå att matcha rätt lag med rätt matcher.

Om jag importerar den där statistiken för matchen Leeds - Derby, ser det ut på följande sätt i Excel:

Jag har ringat in den relevanta informationen som jag vill åt.

För det första får jag en massa dödkött runtomkring som jag inte är intresserad av. Men visst, det går säkert att få macrot att ignorera denna genom att man anger vilka celler macrot ska jobba på (jag antar det).

För det andra är lagets spelare uppdelade på "startande" och "substitutes". Detta måste jag få macrot att fatta, så att enbart spelarna i den övre "gruppen" matchas som startande mot sitt spelar-ID.

För det tredje har spelarna positionsmarkeringar efter sina namn, t.ex. (D) (defensive) eller (M) (midfielder). I min andra tabell med alla spelare för alla lag, har jag givetvis inga positionsmarkeringar eftersom dessa kan skifta från match till match. Kommer detta att vara störande information när macrot försöker matcha tabellerna?

Hur matchar man två tabeller? Vad blir resultatet av detta? En ny egen tabell för varje enskild spelare, ungefär som "appearances" här: http://soccernet.espn.go.com/player/...morgan?cc=5739

Ja, den där informationen finns också att hämta. Kunde jag dra nytta av dessa tabeller istället, d.v.s. för varje enskild spelare och försöka matcha dessa mot matcher och spelar-ID? Där står ju faktiskt vilka matcher de deltagit i. Men hur tusan får jag in det i min databas på rätt sätt?

Edit: Och om någon undrar hur man importerar informationen i Excel så klickar man på "Från Webb" högst upp till vänster under fliken "Data". Därefter skriver man in rätt URL och klickar sedan på knappen Importera längst ner.

Nu har jag åtminstone sett att knappen "Makro" ligger höst upp till höger under fliken "Visa". Alltid en start!

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-13 klockan 05:17.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat