Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla
Excels hämta-funktion var alldeles utmärkt. Jag kan absolut tänka mig att plocka hem information om ett lag åt gången. Dock insåg jag just mina begränsningar. Anta att jag vill undersöka hur det påverkar ett lags prestationer att deras bäste målgörare är frånvarande.
1. Antingen gör jag det manuellt genom att jämföra spelarens framträdanden (appearances - ESPN.com) med lagets spelschema och skriver upp resultaten när toppspelare inte deltar. Det tar mig högst ett dygn för en säsong, om jag bara plockar med ligans vassaste målskyttar.
2. Eller så bygger jag en relationsdatabas för innevarande säsong (det kan väl vara en fördel att bygga dessa säsongsvis med tanke på att spelare byter klubbar). Detta är mig en oöverstiglig uppgift eftersom det kräver att jag hämtar detaljerad information om ligans samtliga matcher, d.v.s. vilka spelare som deltog i varenda match.
Att sätta upp en lista med alla spelare går fort, och de får ett ID-nummer. Men att koppla varje spelare till varenda match skulle ju ta en evighet, även om jag vet vilka relationer som behövs i databasen. Detta måste väl ske manuellt eftersom mina spelar-ID-nummer inte kommer att matcha någonting av den detaljerade information som jag hämtar med Excel-funktionen? Eller skulle jag kunna få matchinformationen (vilka spelare som startade) för varje match att på något sätt connecta med mina spelar-ID?
Vissa saker går helt enkelt snabbare att undersöka manuellt. Någon som håller med? Problemet blir att underlaget blir torftigt om jag gör det manuellt. Med en databas kan jag ju se exakt hur lagens prestationer skiljer sig beroende på vilken spelare som inte deltagit, d.v.s. jag kan rada upp spelare (oavsett lag) efter exempelvis antalet gjorda mål, och jämföra detta med matcher där dessa spelare inte deltagit.
Edit: Eller var det detta Persa snackade om i sin post? Jag hängde ungefär med på att man med hjälp av sökvägen kan filtrera ut rätt information, men jag förstod ändå inte hälften av inlägget. Skulle det kunna tillämpas på mitt exempel i denna post? Går det att hämta informationen för samtliga matcher under en säsong - vilka som startade etc, och knyta detta till en separat tabell över alla spelare?
|
Nu är jag trött i skallen, då det är söndag och klockan börjar närma sig sent. hur jag skulle lösa detta problem är att:
1. Hitta en hemsida där det finns laguppställningar för varje spelad match samt resultat.
2. Hämta ner denna informationen för alla matcher och lag i olika worksheets (ett för varje lag) genom ett macro som hämtar efter ett ID.
(T.ex.
http://stats.swehockey.se/gameonline/65444/LineUp där är IDt 65444 och då hämta alla dessa inom en viss säsong t.ex. från 65444 till 67000 och då loopar man scriptet så det kör en count med x = 65 444 och x = x + 1 hela tiden). Det brukar finnas bra webplatser för detta att hitta om man letar.
3. I makrot som hämtar ner detta så ska det bara sorteras snyggt och prydligt för varje match. Du har nu ett worksheet för varje lag och i detta worksheetet finns det information om laguppställningen och resultatet i varje match.
4. För att få fram hur viktig en person är för varje lag så kan du ge varje spelare "rankingpoäng".
T.ex "Team Sharps" worksheet efter två matcher:
Dessa kan summeras genom att lägga in lite formler manuellt, tar inte så lång tid:
För t.ex Jonny och hur bra snitt han har för gjorda mål i laget per match:
=(SUMPRODUCT(($A$17:$A$27=$A12)*$B$17:$B$27))/(SUMPRODUCT(($A$17:$A$27=$A12)*$F$17:$F$27))
Då får du snittet för Jonny.
5. Sen ranka är det bara använda sumproduct-funktionen på samma sätt när man ska läsa av om de är med i startuppställningen. (Börjar bli trött på att skriva, så det får vara bra här)
Säg till om det är något du undrar, om det ens var detta du ville ha svar på. Annars har jag gjort en waste på 15 min, men värre saker har ju hänt.
Tar några timmar att fixa det, men skönt att ha det gjort då man kan använda samma macron sen till att lägga in spelare och sortera från vilken serie man vill.
Edit.
Är otroligt trött och tänkte inte efter helt och hållet, denna statistiken finns ju överallt. Superfail.
Nåja. Samma princip som du vill ha nytta av går att använda med sumproduct om du summerar produkterna för de spelare som spelar i dagens startuppställning t.ex.... (huvudvärk)